Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Az álom perspektívái

2011. október 25. - ZorróAszter

Ritkán tudom megjegyezni az álmaimat. És még ritkábban tudom részletesen megfigyelni pláne meg is jegyezni az álmomban megjelenő helyszínt, tárgyakat.

Néha a véletlen segít.

De már többször megfigyeltem az álmok furcsa, perspektívát ellentétére fordító sajátosságát. Ami nyilván csak különleges helyszíneken játszódó álmokban jelentkezik. Kertben, parkban vagy a hegyek között játszódóaknál a legritkábban. Pontosabban ott nem is látszhat annyira.

De úgy tűnik, a filmművészet a kezdetektől alkalmazza a jelenséget díszletként: nyugtalanító atmoszférát teremtve a jeleneteknek.

Furcsa, torz perspektívájú díszletek a Dr. Caligari című filmből (R.: Robert Wiene, 1919)

Egy másik részlet a Dr. Caligariból

A legutóbbi bejegyzésemhez készített montázsról vitatkoztam egyik olvtársunkkal. És akkor tudatosodott bennem, hogy szinte automatikusan követtem az expresszionista némafilmek díszletreceptjét, és kerestem ki nyersanyagnak a perspektívikusan legtorzabb képet az Új Színházról. És azt alakítottam át szintén torzított módon.

Nosferatu (R.: Murnau, 1922)

Egy másik jelenet a Nosferatuból

Vajon mi lehet az oka ennek a jelenségnek?

Talán az a mechanizmus működik túl álmunkban, ami ébren a perspektívikus torzítást egyenlíti ki a szemünkben?

Pontosabban nem is a szemünkben, hanem az agyunkban?

 

És egy kései példa az 1989-es Álombrigád (R.: Jeles András) című magyar filmből.

 

Vagy nem is túlműködésről van szó, hanem amikor az álmot látjuk, akkor nem működnek a szemünk (szemlencséink és homorú felszínű ideghártyánk) okozta optikai effektusok, torzítások. Hiszen a kép forrása ekkor maga az agy, és így az agy megszokott kiegyenlítő mechanizmusa a torzításmentes álomképet próbálja torzként kiegyenlíteni?

De perspektívikus torzítás hijján éppen valami ellentétes, így természetellenesnek látszó perspektívikus torzitás beiktatása lesz az eredménye?

 

Régóta érdekelnek az álmok, de az álmoskönyvek mégis hidegen hagynak. Viszont nagyon érdekelnének az álmok valóban tudományos elemzései. De amit a napokban is a Mindentudás Egyetemén kaptunk, az is csak alpha hullámok, meg REM fázis, meg hipotalamusz.

 

Pedig milyen régi, egyetemes élménye az emberiségnek például a zuhanásos álom?

Állítólag űrhajósok fogalmaznak úgy, hogy a súlytalanság valami permanens zuhanásélmény.

Jó pár éve hallottam először, hogy a REM-fázisban a szervezet un. alvási paralízissel, bénultsággal akadályozza meg, hogy álmaink ránk osztott szerepeit el is játszuk.

És azt is, hogy egyensúlyérzékünkben nemcsak a fül speciális folyadékkal töltött ívecskéi (három-három un. félkörös ívjárat), hanem a belső szerveinket felfüggesztő szövetekbe ágyazott érzékelő idegeink is részt vesznek. És érzékelik a zuhanást, szabadesést is, ugyanis ilyenkor nem kapnak a belső szervek súlyával arányos nyomási ingert. Ezt a szó szerint zsigeri érzést azt hiszem, mindenki megtapasztalta életében.

Alvási paralízis alatt nem ez okozza a zuhanásérzetet tartalmazó álmainkat?

Az idegek blokkolása miatt ugyanez zajlik le, ezeknek a nyomásra érzékeny idegeknek a jelei nem jutnak az agyba, mintha éppen zuhannánk?

 

De ezekkel mintha nem foglalkozna senki.

 

Na erre varrjon gombot a Sigmund Freud!

 

2011. 10. 25.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr98907390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyifu1 2011.10.25. 18:01:54

Nejm a szemünkel látunk, azaz dehogyisnem, ...
Vagyis a szemünkel a valóságot( fényt ) érzékelünk, s a világot az agyunkal látjuk, - a vakok is látnak, s ha "álmodunk" akkor is látunk ....
S egyébb esetekben IS más a fizikai valóság, mint amit MI látunk, vagy MÁSHOGY látjuk, mint a szemünk érzékeli a fizikai valóságot! .....
.........................
Díszlet!
..., hasonló díszletek a Kék Angyal c. fílmben is voltak, meg az Andalúziai Kutya C. Dali fílmben, s a modernek között is Fasbindernek is mindig érdekesen beszédes díszletei voltak ...
A "Látás és a Láttatás" .... , a vizuális művészetek alapeszköze .... , a sajátja!

ZorróAszter 2011.10.25. 18:12:09

Azt mondja, kifejezetten hibás perspektívával?

Sajna mindegyiket régen láttam, és nem is emlékszem.

Igen. Sajnos vakoknál, amikor felnőttkorban sikerült rekonstruálni a szemüket, és elvben teljesen helyreállították anatómiaialag, sajnos a látásukat mégsem nyerték vissza. A képek értelmezése okozta a legnagyobb gondot.

Valamilyen javulás volt. Főleg akik kisgyerekkorukban legalább egy ideig láttak.

Önnek volt már ilyen hibás perspektívájú álma?

Nyifu1 2011.10.25. 19:26:22

Egy árva szóvan sem mondtam, hogy HIBÁS sperpektíva!
..., csak más a valóság, más amit érzékelünk, s megint más amit "látunk". - mert a valósághoz més annak érzékeléséhez még hozzájön a saját fantáziánk, s így alakul ki az amit látunk!
Nagyos sokat szoktam álmodni, - akár egy félperces szundikácó alatt is álmodok valamit.
A konkrétumok és a látottak kevésbé maradnak meg, inkább az érzésekre emlékszem jobban!
..., beszéltem már olyan valakivel is, aki azt mondta, hogy Ő més soha életében nem álmodott ...
....................
A soha nem látó vakoknak is van belső látásuk a saját fantáziájukból adódóan, ezt olyankor tapasztalhatja ön is, amikor elmélyedten olvas valamit, s közben elképzeli a saját belső látásával ...
- ezért kellene a zsenge gyermekkorban sokat olvasni, hogy fejlődjön a belső látásunk ...
Ilyesmi, meg hasonló ...
:))

ZorróAszter 2011.10.25. 20:01:49

OK. De én kifejezetten a hibás perspektívákra bukok mostan.

"csak más a valóság, más amit érzékelünk, s megint más amit "látunk". - mert a valósághoz més annak érzékeléséhez még hozzájön a saját fantáziánk, s így alakul ki az amit látunk! "

igen. d ennek is van legalább két rétege. Az, hogy az értelmezhetetlen foltokból, durva perspektivikus torzulásból hogyan rekonstruáljuk a tárgyat és hogyan helyezzük el egy belső háromdimenziós térképünkön.

És legalább egy filozófiai réteg, hogy mindez hogyan viszonyul a valósághoz.

Például nagy kedvvel belerúgunk egy szép, hívogatóan csillogó pöttyös labdába, és ekkor derül ki, hogy betonból van és 25 kilós.

(Hülye vicc.)

Nyifu1 2011.10.25. 20:11:57

.., Ühümmm ... !
:))
..., megyek, álmodok egy órácskát, mert délután elmaradt a szundikációm .... , osztán még az a csúfság is mögeshet, hogy röggel lösz!

ZorróAszter 2011.10.25. 20:49:05

Rendi. Szép álmokat.

De most az egyszer figyelje meg, stimmelnek-e a perspektívák.

Nyifu1 2011.10.25. 22:21:55

.., a perspektívákkal nem volt semmi gond!
:))

ZorróAszter 2011.10.26. 07:30:47

És mi van a mi perspektíváinkkal?

Nyifu1 2011.10.26. 07:49:51

Azok nagyon ferdék, és kuszák!

Nyifu1 2011.10.26. 09:02:21

..., valójában a realitások szerint, már húsz éve "rémálmaimnak" kellene, hogy legyen ... - De ennek ellenére, mégha kellemetleneket is álmodok néha, - rémálmaim nem szoknak lenni ...
:))

ZorróAszter 2011.10.26. 09:05:39

9. Nyifu1 2011. 10. 26. 7:49

Akkor nem hagyta magát beugratni a kérdésemmel :o)

És zuhanásos álom?

Nyifu1 2011.10.26. 09:43:42

.., volt már! ..., - de nagyon ritkán!
Általában semleges álmaim szoktak lenni, nagyon ritkán, csak ha már valamibe nagyon belepistúltam, akkor konkrét napi dologról ....
:))
.., s ritkán szoktam még enyhénszeplős vörös .... p .... is ...
......................
.., Jól elálozunk itten kettesben .....

ZorróAszter 2011.10.26. 10:22:28

Sajna úgy látszik, csak Ön fogékony a téma iránt.

Pedig ha valamihez, hát ehhez a témához kellett volna jó sok hozzászóló.

Például a zuhanásos álommal kapcsolatban csináltam volna egy közvéleménykutatást, hogy volt-e valaki, aki zuhanásos álomból nem felébredt, hanem az álmodta, hogy földet is ért.
És hogy mi is történt?

Mert például egy beszélgetésben azt állítottam, hogy én még sosem hallottam, hogy zuhanásos álomban valaki ne felébredt volna, hanem azt álmodta tovább, hogy le is érkezett.

Ezért aztán külön köszi Önnek, hogy megosztotta az élményeit.
Önre mindig lehet számítani.

De lehet, hogy reloadolom a postot "Éhes náci makkal álmodik" címmel, és akkor dőlni fognak a hozzászólások. Csak nem biztos hogy az, amire számítottam volna.

Nyifu1 2011.10.26. 10:50:22

Ajjaj!
:))
Apropó: Éhes Náci! .... JÓ! ..., és találó a NolBlogi viszonyokra!
:))
Nagyon fontos a "címválasztás", még a "MŰ" sorsát is eldöntheti! .... :))
..., A Freud utalását szándékosan hagytam figyelmen kívül ...., - szerintem csak a Hidegvizet találta föl! Azt a régi magyar közmondást ragozta túl, amely szerint " Éhes disznó makkal álmodik" ....
A zuhanásos álomról még én sem hallottam senkitől, hogy LE is ért volna! .... , ezen már egyszer én is morfondíroztam .....

ZorróAszter 2011.10.26. 11:07:40

Szerintem az alvási bénultság helyes működéséhez hozzátartozik, hogy a blokkolás miatti nehézkedésérzés- eltűnése ne tudatosodhasson az alvóban.

Lehet, hogy ez akkor ugrik be, amikor ez a gátlás álomból ébredezve tévesen vagy hibásan mégis tudatosodik, de akkor már a páciens pillanatokon belül fel is ébred, és nincs idő a leérés megálmodására.

ZorróAszter 2011.10.26. 11:15:26

Ja bocs: még Freud

Olvastam az Álomfejtés előfutárát, a Leonardo da Vinci egy álma című tanulmányát.

Giorgo Vasarinak van egy Korunk festői című könyve, amiben megemlíti, hogy egyszer Leonardo hattyúval álmodott. Freud megmagyarázza, hogy a hattyú - hosszú vékony nyak - fallikus szimbólum, meg elfojtás, meg szexualitás, meg miegymás. Tök meggyőző.

Aztán vége, és a következő lapon a szakértő freudista pszichológus fordító rövid megjegyzése következik. Nem szó szerint valami ilyesmi:

Sajnálatos módon a Mester Giorgo Vasari 1887-es bécsi kiadását vette alapul, amiben az a sajnálatos hiba történt, hogy az eredeti szövegben szereplő kányát tévesen hattyúnak fordították. De mindez semmit sem von le a Mester zsenialitásából, mert ha Leonardo hattyúval álmodott volna, akkor ezt jelentette volna.

Nyifu1 2011.10.26. 11:15:55

..., valószínű, hogy az egyensúly érzékünk annyira erősen ösztönös, hogy még álombéli kilengésre is azonnal reagál, korrigálni akar, s ezért felébredünk mielőtt az álom beteljesedne, azaz LE érne a zuhanás ....
......... , Vagy valami ilyesmi .....
:))

ZorróAszter 2011.10.26. 11:22:22

Ahhoz hogy ezt ellenőrizni tudjuk, ahhoz tudnunk kellene, hogy az a bizonyos sokat emlegetett alvási bénultság honnan kezdődik. Mert én azt feltételeztem, hogy nyaktól lefelé, és nincs benne a fej és a fülben található egyensúlyszervervek.

De nem kizárt, hogy kiterjed az arcra és ezekre is.

De ennek ellentmond hogy az alombéli beszéd és még a mimika is meg viszonylag gyakori.

Nyifu1 2011.10.26. 11:24:26

16. ZorróAszter (szerkesztő)
2011. 10. 26. 11:15
..., - No ezek a Félrefordítások, s az azokból következő hibás utalásokból adódó "Világtévedések" is megérnének egy külön tanúlmányt! ...

Nyifu1 2011.10.26. 11:30:54

18. ZorróAszter (szerkesztő)
2011. 10. 26. 11:22
Ennyire már nem vagyok alvásszakértő!
..., több helyen vannak úgynevezett Alvásközpontok, különböző betegségekből adódó alvászavarokat szoknak vizsgálni ..... , Ők talán többet erről ...
:)

ZorróAszter 2011.10.26. 13:06:00

Akkó köszönöm még egyszer.

Kokó 2011.10.29. 14:28:17

Aszter, még kölyökkoromból emlékszem egyre. Azt álmodtam hogy lezuhanok a Kecskebástyáról Tatán, (14m) de minél lejjebb értem annál lassabban estem, és egy könnyed rugózással talajt fogtam. A várkanyarban megállt egy busz és megtapsoltak....Ennyi az összes zuhanásélményem....

Kokó 2011.10.29. 14:30:04

Repülést már sokszor álmodtam, de ott nem volt zuhanás...

ZorróAszter 2011.10.29. 14:43:35

Kedves Kokó!

Köszönöm. És a repüléssel/zuhanással kapcsolatban van valami ötlete, mi okozza?

Vagy amit az alvási bénultságról, és az érzékelés blokkolásával kapcsolatban írtam, arról mi a véleménye?

Kokó 2011.10.29. 15:10:30

Aszter, az már egy kutatott szegmens,ha jól tudom eléggé fel van tárva, legalábbis jó megközelítéssel magyarázzák a jelenséget... A jelenséget, nem az okát...

ZorróAszter 2011.10.29. 15:18:06

Lehet, de én még nem találkoztam vele. Legalábbis a perspektíva kérdéssel és a zuhanásos álommal kapcsolatban nem találtam semmi konkrétumot.

Kokó 2011.10.29. 15:19:55

Van egy öreg hibám, ha valamit olvasok, vagy informálódok nagyon ritkán, szinte sosem jegyzem meg a forrást...Ezért elég nehezemre esik a linkeket megjelölni, vagy az írót illetve a művet...
Többnyire könyv vagy folyóirat, ritkán Ilyen Spektrum jellegű ismeretterjesztés...

Kokó 2011.10.29. 15:27:24

Úgy tudom a perspektívatorzulásokat, főleg a tudatmódosítóknak tudják be, a legmarkánsabb példái, az elmebeteg és a narkomán művészek művei....pl. Modigliáni...Van Gogh...
Gondolom az álom maga is egy "tudatmódosult" állapot, tehát nem szokatlan...Az endomorphinnak is lehet szerepe....

ZorróAszter 2011.10.29. 15:42:31

28. Kokó 2011. 10. 29. 15:27

Igen. Mikor megpróbáltam utána olvasni a témának, az expreszionistáknál megjelenő torz perspektíváknak, akkor beleütköztem, hogy a festészetben is megjelenik, illtve fimművészet előtt már a színházművészetben is.

Az endorfin érdekes felvetés, de azt hiszem, sosincs hallucinogén hatása.

De nem tudom, kísérleteztek-e azzal, hogy szintetikus endorfinokkal megnövelni a természetes mennyiséget, és ha igen, mi volt a hatása.

Lehet, hogy kiderült, hogy bizonyos mennyiség felett azok is hallucinogének.

Kokó 2011.10.29. 15:52:23

Nekem egy tájfutó barátom említett valami hasonló élményt, hogy futásközben kiesett neki valamennyi idő, és hogy egészen máshol volt, valószerűtlen környezetben, majd a filmszakadáskori szakasztól lényeges távolságban "ébredt" fel...

ZorróAszter 2011.10.29. 16:03:52

Igen, de ezt nehéz megkülönböztetni az elbambulástól.

A futás meg különösen ilyen monoton, automatikus dolog, ami hajlamosít az elbambulásra.

Nem feltétlenül autoipnózis meg ilyenek.

solide 2011.10.29. 16:06:55

30. Kokó

Harmincöt évvel ezelőtt voltam tájékozódási futó, gimnazistaként. Ilyet sosem tapasztaltam, de azt igen, hogy a hosszú távú edzésen, ha sikerült egy állandó ritmusra beállnom, akkor teljesen "ki tudtam üríteni" az agyam, és koncentrálni valamilyen problémára, ami foglalkoztat, vagy csak szimplán végiggondolni a napomat. De közben mechanikusan érzékeltem a környezetem, és tudtam reagálni, ha valami történt, pl. egy kutya keresztülfutott előttem (mert ez a monoton hosszú távú edzés egyközparkban volt).

solide 2011.10.29. 16:08:51

31. ZorróAszter
Bocsánat, amikor elkezdtem írni, akkor ez a bejegyzés még nem volt itt. Kb hasonló dolgot mondtunk, csak azért én a bambulásnál némileg szélesebbre vettem a spektrumot - személyes tapasztalat alapján. :))

Kokó 2011.10.29. 16:13:37

A cimborám mesélte, gondolom ez is szubjektumtól függ...
Ilyen élmény velem nem fordulhatott volna elő, én még életemben nem futottam le ötven méternél hosszabb távot:-))))

ZorróAszter 2011.10.29. 16:20:49

33. solide 2011. 10. 29. 16:08

Én kérek elnézést. Ha tudom, hogy csatlakozik a véleményemhez, akkor azt mondtam volna, hogy a futó "elgondolkodik" :o)

Kokó 2011.10.29. 16:25:55

Visszatérvén a mániámhoz, Az álom, a hallucináció, a narkotikumok hatása, mind egy helyen történik: az élőlény agyában. tehát csak komplex kutatással lehetne ráközelíteni a témára...
Az ember szervezetének a legbonyolultabb rendszere az agy, ezzel együtt azt is kijelenthetem, hogy az általunk ismert világnak is. Nagyon nagyon sok kutatás ellenére is még sötétben tapogatózunk...

ZorróAszter 2011.10.29. 18:29:02

Igen. Ez így van. De maga az intelligencia működése, egy ilyen bonyolult hálózat működésének az elvi felmérése még előttünk van.

Aztán következik magának a tudatnak a megértése.

És csak utána jönnek a működéshez nem közvetlenül kapcsolódó kvázi mellékes jelenségek, mint például az álmok.

És ezek most még fényévekre látszanak. Még az első lépcső is.

Kokó 2011.10.29. 20:04:22

Nos kedves Aszter, csak spekulálgatunk találgatunk, de azt hiszem nálunk felkészültebb szakembereknek is nyitva van a kérdés....Az aggyal kapcsolatos tudomány olyan szerteágazó, hogy igazán áttörő sikereket egyes emberek nem érhetnek el...
Műkedvelői szinten csak egy jó játék... De játszani jó....

ZorróAszter 2011.10.29. 20:15:13

Így igaz. Szerintem még AMA BIZONYOS legősibb mesterségnél is ősibb az álomfejtés.

:o)

ZorróAszter 2011.10.30. 15:01:42

Köszönöm mindenkinek a hozzászólását.

Itt is, és a
zorroaszter.uw.hu/archives/2011/10/29/Nyilt_level/ -hez is.

Akkor az eddigieket úgy lehetne összefoglalni mindkét bejegyzéshez fűzött kommentek alapján:

1. Perspektíva torzulásról senki se számolt be. Viszont Pettra megígérte, hogyha legközelebb kedvenc visszatérő álmának helyszínén jár, körülnéz, hogy nem siklott-e el valami ilyesmi felett.
De lehet hogy csak vigasztalni akart.

Akkor kérdés, honnan vették az expresszionisták ezt az ötletet, és mitől lesz ez a kompozíció filmen, festményen ilyen álomszerű.
Ja és Kokó szerint perspektívatorzulást feltehetően narkotikumok okozhatnak. Esetleg endorfinok is.

2. Zuhanás álom:
A helyzet itt is teljesen más, mint amit korábban gondoltam.
Eddig azt hittem, hogy mindenki mindig felébred mielőtt leérne.

Ez tényleg így van az esetek túlnyomó többségében, de vannak kivételek:

Többen számoltak be róla, hogy a zuhanásos álmuk átment repülésélménybe.

MaxVal leért, és a magassághoz képest, ahonnan zuhant, kis mértékben megsérült.

Kokó olvtárs pedig lelassult, és lassan, sérülés nélkül ért földet.

Tudom, ez még nem reprezentatív minta, de azért érdekes eredmény.
süti beállítások módosítása