Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Ingmar Bergman és a híres-neves svéd fekete nappalok

2012. május 07. - ZorróAszter

Mondják, hogy Svédországban rémesek a telek. Délben jön fel a nap, de még ezelőtt háromnegyed tizenkettőkor le is nyugszik.

A svédek 95%-a depressziós. Aki nem, az vesz egy jegyet a moziban egy Bergman filmre, és már ő sem lóg ki többé a sorból. Ez a híres egyenlőségen alapuló svéd szociális modell.

Persona

Persona (1966)

 

Azt a fennmaradó kb. 1,5%-ot, aki még ezután sem depressziós, azt a híres svéd egészségügyi rendszernek hála beszállítják egy elmegyógyintézetbe megfigyelésre, és a megfigyelés eredményeképpen kiderül, hogy külföldi, és még csak rövid ideje tartózkodik Svédországban. A maradék 0,01% tényleg elmebeteg.


A hetedik pecsétA hetedik pecsét (1957)

 

 

 

Sose értettem, mi vonz vissza újra és újra ezekhez a monoton, többnyire fekete-fehér, de színesben is fakó és sötét filmekhez.

 

 

 

 Ingmar Bergman

 Mi Bergman?

 

Egy nagy kép- mutató.

 

Aki nem fordítja el a tekintetét, meglátja svédszőke tükrében magát akkor is, ha éppen ébenfekete bőrű etióp herceg, japán üzletkötő, vagy közép-európai átlagember.

 

 

Hogy jó nevelést kapott úriemberként és úrihölgyként megtanuljuk, hogy nem illendő nevetgélni, ha valaki összeesik a villamosmegállóban, hanem együttérzően kell nézni.  Hogy illik szeretni  szüleinket, házastársunkat, vagy legalábbis illik úgy tenni. De nincs bennünk se valódi részvét, se valódi szeretet.

És ha nem figyelünk feszülten, időről időre kiesünk a szerepünkből.


Bergman minden filmjében efölött köröz mint egy bölcs öreg varjú.

Ingmar Bergman
Talán csak a direktebb Kígyótojás a kakukktojás. És talán a Fanny és Alexander. No és talán az operafilmje.

 

 

Miért nem hepiendesek ezek a Bergman filmek?

Tükör által homályosan

Tükör által homályosan (1961)

 

Mert azt mutatják, milyen vacak is az ember? Még azok is, akik esetleg köztiszteletben állnak? Milyen kenetteljesek, képmutatók? Mennyire belegabalyodtak az önbecsapás és világcsalás hálójába?

 

És mi visz minket erre? Hogy úgy tanulunk szeretetet, mint ahogy azt, hogy gyűlöletünket leplezni kell? És ettől válik a szeretet is elsajátítandó frázissá? Képmutatássá?

 

Tükör által homályosan

 

 

 

És miért hepiendesek ezek a Bergman filmek?

Mert valahogy mégiscsak azt mondják, hogy nem muszáj annak lenni?

 

Lehetünk, vagy lehetnénk jobbak is? És ehhez nem kell álszent emberbarátságot erőltetni magunkra? Sőt!  Talán az első lépés, hogy legalább Isten előtt, aki úgyis átlát minden szitán, ne stréberkedjünk, ne próbáljuk becsapni őt is, és önmagunkat se? Úgysem sikerül?

Hanem kezdjünk el JÓK lenni, bármennyire banálisan hangzik is így, kimondva, és akármennyire is kicsivel kezdjük, de önmagáért a jóság szeretetéért, semmi másért?

A többi talán megy magától?

Persona

Persona (1966)

 

De ezt már nem tudhatjuk meg Bergmantól. Bergman ugyanis nem kutatja az okokat, és nem mutat kiutat. De lehet, hogy csak látszólag.

Flegmájával minket kényszerít ezekre. Úgy tűnik, mostmár mindörökre.

 

 

Hacsak?

Hacsak messzire el nem kerüljük.

 

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman
1918-2007

 

2012. 05. 07.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr428907334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shakespeare 2012.05.07. 11:52:27

Hát igen, ha feljön is a Nap, minek? Eltakarja a felhő. :))
Aztán nem látsz semmit.

Osszián 2012.05.07. 12:09:12

Úgy tudom, Norvégia az az ország, ahol télen csak pár óra hosszat van világos.

De a svédeknél is kevesebb a napsütés, mint pl. itt Szegeden nagy átlagban.

És mégis: lefogadom, hogy itt ebben a térségben több a reménytelen kétségbeesett ember, mint Svédországban...

De nem erről írtál, tudom én. Kitűnő a rajzod Bergmanról, a filmjeiről - röviden össze tudtad foglalni ezeknek a filmeknek a sorozatos - mijét is? - mondanivalóját - ez így olyan gimnazistás. Üzenetét? Ez meg túl komoly. Lényegét? Azt azért nehéz lenne - azért azt Bergman megpróbálta, hogy minden fillmjének más és más legyen a lényege. De lehet, hogy tévedek - a film az a művészeti ág, amibe ritkán pofázok bele, mert a legkevésbé vonz, ha vonz, azok a néma filmek (láttam svéd néma filmet Garbóval, és hollywoodit is, vele) - és a fekete fehér remekek - színes remek már nem készült, a technika nem alkalmas rá. Szerintem persze - egy Ezenstein fekete fehér ledöbbent, (a fények, árnyékok játékával, zseniális alkalmazásával) és Bergman is fekete fehérben a leghatásosabb.

granicsar 2012.05.07. 12:16:08

talán túl sok Bergman filmet néztem fiatalkoromban. Semmitől nem írtózom annyira, mint Svédországtól és az ottani milliőtől.
Nem szeretem azt a géniuszt :(

granicsar 2012.05.07. 12:19:05

Hamvas szerint

Észak – provinciális életrend, természetközelség. önálló kultúra nélkül, félműveltség, laza szociális kapcsolatok, melankólia, gyakorlatlanság, szekták, irrealitás,

Nekem meg ez a lételemem

Kelet – a nomádság és az állandó letelepedés között, szabadság-sóvárgás, letargia és kitörő indulat, tiltakozás minden ellen, ami nem ő, hiúság, kevélység, zaklatottság, irreligiozitás, bomlott szocialitás (egyéniség-fragmentumok), a tanulás és az alkalmazkodás nehézsége, uralmi ösztön, lázongás, ellenkezés, ideiglenesség,

little 2012.05.07. 12:27:26

Bergmann egy geniusz. Skandinávia csodálatra méltó része Európának. De mint emigráns nem mennék oda élni.

Virág elvtárs s.k. 2012.05.07. 12:44:16

Ez olyan, mint ha Magyarországot CSAK Németh László művein keresztül láttatnánk.....Iszony....Bűn....Gyász....Irgalom....Szörnyeteg....Papucshős....

Virág elvtárs s.k.

ZorróAszter 2012.05.07. 12:52:15

Kedves Shakespeare!

Egyik kedvenc Folytassa ... filmemben van egy jelenet, amikor a régi doki oktatja a fiatal utódját a trópusi sziget klímájával kapcsolatban:
- Itt mindig esik az eső?
- Áh! Nem! Csak az esős évszakban.
- És az meddig tart?
- Csak hat hónapig.
- És utáná eláll?
- Igen. Utána jönnek a ciklonok.

ZorróAszter 2012.05.07. 12:59:33

Kedves Osszián!

Igen. A nagy sötét svéd éjszakával tényleg csak marhultam.

Én a 60-as, 70-es, 80-as évek magyar filmjeit is szeretem. Immár!

Bergmannál azt szerettem volna feszegetni, hogy miért érdekel annak ellenére, hogy nyomasztó, unalmas, ...

Hátha valaki megmagyarázza nekem is. Ha már magamnak csak erre a magyarázatra futotta.

ZorróAszter 2012.05.07. 13:03:05

Kedves Granicsár!

Igen. De ez az észak ez Oroszországra is vonatkozik, hiába terjed délebbre is, mint Magyarország.

Bergman rokona Csehovnak.

És nemcsak a viking gyarmat/Kievi Rusz értelemben, hanem lelki közelségre.

maxval bircaman HFJDFHCJ 2012.05.07. 13:36:53

Volt egy ismerősöm. Apja norvég, anyja ciprusi görög. Olyan tömzsi, sötét hajú, de világoskék szemű gyerek volt. Ő mondta, hogy Norvégia csak arra jó, hogy az ember pénzt keressen, de egyébként állandóan ott élni egyenes út az öngyilkosság felé. Egyik humoros történetemben volt egy sor, hogy "a skandináv ember akkor sem lépi át a záróvonalat, ha az életével fizet ezért", na ezt az ő elbeszélései alapján találtam ki. Később megismerkedtem egy Norvégiában dolgozó bolgár zenész csajjal, na ő pont ugyanazt mondta: soha életében még nem keresett olyan jól csak zenéléssel, mint ott, de amint összegyűjt egy kisebb vagyont, menekül onnan, s soha vissza nem megy.

A norvég-ciprusi gyerek mondta, hogy saját, ősviking apja is elköltözött az országból nyugdíjazásakor, egy görög szigetre mentek a szülei lakni - a norvég apja még jobban akart menni, mint a ciprus anyja.

S magáról is mondta: úgy intézi a dolgait, hogy félévente 3-4 hetet Cipruson vagy Görögországban lehessen, mert különben bizonyára felakasztaná magát unalmában.

Viszont érdekes: Izland északabbra van, s mégsem ilyenek az izlandiak. Lehet, hogy a sok termálvíz olyan hatást vált ki, hogy a vikingből normális embert gyárt... Ismertem egy izlandi házaspárt, s kifejezetten mediterrán jellemük volt a svédekhez, norvégokhoz képest... fene érti ezt...

maiman 2012.05.07. 14:00:36

Szia Zorró!

Na ja, vagy mifene(ség):-))

"Mondják, hogy Svédországban rémesek a telek. Délben jön fel a nap, de még ezelőtt háromnegyed tizenkettőkor le is nyugszik.

A svédek 95%-a depressziós. Aki nem, az vesz egy jegyet a moziban egy Bergman filmre, és már ő sem lóg ki többé a sorból."

Így van ez, vagy nem, esetleg máshogy, ahogy...

arte.nolblog.hu/archives/2011/11/18/Nehany_foto/
Oszt ennyi...
üdv: maiman

ZorróAszter 2012.05.07. 14:07:36

10. maxval, the bircaman 2012. 05. 07. 13:36

Kedves MaxVal!

A történészek ezer éve török a fejüket a viking kalandozások okain, és mi most egyszerre megtaláltuk az ősokot: tele volt a tökük az állandó sötéttel meg a depresszióval. Azért is hadonásztak olyan idegesen a baltájukkal :o)

maxval bircaman HFJDFHCJ 2012.05.07. 14:17:56

12.

Az Erik, a viking című filmben van az a rész, hogy:

- Végigraboljuk a környéket, legyilkoljuk a férfiakat és megerőszakoljuk a nőket!
- Miért?
- Hogy meglegyen pénzügyi fedezetünk!
- Mire?
- Arra, hogy legközelebb új expedíciót szervezhessünk, melynek során másik környéket rablunk végig, ahol ismét legyilkoljuk a férfiakat és megerőszakoljuk a nőket!

Nyifu1 2012.05.07. 14:24:40

.., sosem tudtam ezzel a témával mit kezdeni!
- mindig írtóztam a képmutatástól, a "kettős"élettől .... Hazugságnak tartom.
..........................................................
..., régebben a Magyar Orvoskamra azzal fenyegetőzött, hogy tízszeres fizetésért elmennek NÓrvégiába KörzetiÓrvosnak, .... - csak amikor kiderült, hogy a Sarkkörön túli területekre ... és, hogy egy körzet 3000nkm, s az évi átlaghőmérséklet - 30 C, hathónapig sötétség, akkor mégsem ment senki .....

maiman 2012.05.07. 14:52:46

11.+

Néhány címet, ha arra jársz, szívesen...:-))

ZorróAszter 2012.05.07. 15:06:19

Kedves Maiman!

Köszi a képeket. De ugye ezek nem téli képek?

A szép szőke lány a kislányod? Vagy ők a házigazdák?

ZorróAszter 2012.05.07. 15:12:40

Kedves Funyi!

Épp ezért érdekes és authentikus Bergman! :o)

maiman 2012.05.07. 16:26:36

16. ZorróAszter

Persze, hogy nem, nyári fotók. Van, mely 22.00 után készült, s mégis...

Igen, a leányom...

A házigazdákról egyszer, később írok majd....ha még lesz kedvem...
Kiváló emberek, (férj tudós: nélküle új atomerű nem kaphat engedélyt...)
(feleség: nélküle férj nem dolgozik...)

Remélem, érthető.

Üdv: maiman

ZorróAszter 2012.05.07. 16:38:55

Tiszta mázli, hogy nyári fotók.

Nagy ciki lett volna, ha kiderül, hogy a kiinduló premisszába is hiba csúszott. :o)

Tényleg nagyon szép tájak.

Az egyik házikóról az jutott eszembe, hogy valami dokumentum filmben láttam Finnország legrégibb templomát.

Képzelj el egy deszkából készített garázst, vagy nagyobb fészert. Rajta szintén deszkából kis torony kereszttel. A bejárat is mint egy kétajtós fészeré.

Kiderült, hogy eredetileg pogány templom volt, és csak később alakították át keresztény templommá.

ZorróAszter 2012.05.07. 16:44:45

Kedves Osszián!

Még azt szerettem volna kérdezni, hogy Bergman humanista vagy mizantróp?

Vagy egy humanista vagy mizantróp?

ZorróAszter 2012.05.07. 16:45:58

Ja de nemcsak Ossziántól kérdezném igazából, hanem mindenkitől, akinek van kedve válaszolni.

granicsar 2012.05.07. 16:49:55

9
Hát ezt csak félig meddig tetszik tudni jól. Hamvas az orosz, volt szkítha sztyeppékkel azonosította a keleti géniuszt.

Az, hogy Oroszországnak volt, van egy északi kulturája is, nem jelent mást, mint hogy van északi géniusz oroszországban is, még jó. Ritka az az ország, ahol csak egy géniusz van.
Pld. Svédország, még viking és a harcos korszakában, eléggé keleti géniuszt mutatott. Nem véletlnem, a svéd nemesség Attila leszármazotjainak tartja magát.

maiman 2012.05.07. 17:09:10

19. ZorróAszter (szerkesztő)

Jó!!

Néha eszembe jut...

Láttam már pajtában imádkozót...

Üdv: maiman

ZorróAszter 2012.05.07. 17:36:34

22. granicsar 2012. 05. 07. 16:49

Jó-jó! De én nem mélyedtem el Hamvasban, pláne a géniuszelméletében.

Egyébként mintha ismerős lenne ez máshonnan. Had ne mondjam, honnan.

De régebben volt nékünk egy JoGabor nevű olvtársunk, aki Hamvas fun. De már rég nem találkoztam vele.

granicsar 2012.05.07. 18:21:52

24
Az öt géniusz szerintem alapolvasmány. Főként egy belmagyar, nagyköruton belűli értelmiséginek.
Itt a novoszibirszki internet talponálóban is tudnak róla :)

Fannyvár 2012.05.07. 18:54:44

Kedves ZorróAszter

Jó kis írást "kanyarított" Bergman okán :)


Gratulálok.


A nagy mágust sokáig kerültem. No nem úgy, hogy nem néztem...áááá..azt nem lehetett megtenni abban a korban, amikor Fellini, Bergman kötelező volt annak,...kinek is? Helyben vagyunk :)

Az álságosság, álarcok, a vágyak és remények, a valóság és álmok közötti mély bizonytalanság a magány megmutatásának mestere!

Szóval néztem, néztem egy jó darabig, de nem láttam.

Hű, nem is tudnám hirtelen megmondani, mikor kezdtem figyelni rá. Aztán egyre idegesítőbbé váltak a számomra nehéz kérdései. Az utolsó megjegyzésen szó szerint átestem, mint egy gyermekbetegségen: kerültem Bergmant.

Később, jóval később felismertem, hogy egy zseniális lélekbúvár és művész , sőt bűvész karmaiba kerül, aki beül a mozit megnézni, amit Bergman készített és nem szól másról, mint Bergmanról.

Liv Ullmann könyvét olvastam egykor és most előkerestem. Egy részt idemásolok:

"Hőség volt. A Personá-t forgattuk a szigeten. Én megéltem egy másik embert: ő megélt engem. És erre nem sok szót vesztegettünk. Mezítláb jártam a porhomokban, és azt hittem, ő lélegzik a lábam alatt.
A forgatási szünetekben napokon át heverésztem a földön és olvastam. Teljesen bódulttá tett.

Soha nem gondoltam volna rá, mi lesz kapcsolatunkból. Mintha napból szőtt lágy falak vettek volna körül és vágy és boldogság.
Egyszer sétáltunk a szürke kőzet mögötti pusztaságban. Innen még látszott a tenger csíkja.
Megfogta a kezem: - Tegnap éjjel azt álmodtam, hogy te meg én fájdalmasan egymáshoz vagyunk kötve.
Arra a helyre építette házát, ahol ültünk. Minden megváltozott. Az én életem is."



Az idézet ellenére, vagy avval együtt (?) is azt gondolom: Bergman tényleg magáról szól minden filmjében. De ez nem baj.

üdvözlettel

Fanny

ZorróAszter 2012.05.07. 19:57:26

Kedves Fanny?

És (apropo :o) a Fanny és Alexander?

"Bergman tényleg magáról szól minden filmjében. De ez nem baj."
Szerintem senki nem látja magát kívülről. Bermannak nagyon kiegyensúlyozott pacáknak kellett lennie, aki viszont eléggé intelligens és érzékeny volt, hogy megértse, mi a baja másoknak. Különben belülről nem értette volna, mi baja, mint ahogy a hősei sem.

A hősei csupa hülyeséget beszélnek erről. Egymás idegrendszerét cincállják, abba döfnek, aki éppen a legközelebb van, amikor rájuk jön a hiszti. Vagy abba, aki még náluk is védtelenebb.

Ezért is kérdeztem volna Mindenkitől: voltaképpen humanista Bergman? Vagy mizantróp? Vagy szadista?

Vagy egy humanista szadista mizantróp?

Esetleg egy szadista humanista mizantróp?

ZorróAszter 2012.05.07. 20:03:37

Kedves Granicsár!

Alighanem igaza van.

De nekem nehezebb Hamvast böngészni. Még Bergmannál is.

JoGabor olvtársunknak ilyenekkel védekeztem (direkt megkerestem, mert nem emlékeztem):

nol.hu/lap/forum/20101022-heller_agnes_tevedesei

ZorróAszter | 2010. október 23. | 13:06:52

JoGabor | 2010. október 23. | 10:51:06
Kedves JoGabor!

"ne haragudjon, de semmi kedvem Hamvasról vitázni úgy, hogy maga nem ismeri."

Önnek teljesen igaza. De sajnos nem igérhetem meg Önnek, hogy ennyit elolvasok.
Ha rokonszenves lett volna ezek alapján Hamvas, akkor sem.
Végülis én csak egy érdeklődő vagyok, aki szeret vitatkozni.

granicsar 2012.05.07. 20:54:24

28
Semmi baj :) Nem kell mindent szeretni és főleg nem kell mindenről vitatkozni.

ZorróAszter 2012.05.07. 21:08:31

Jó-jó! De ha ilyen engedékeny, akkor lassan itt az ideje, hogy nekicihelődjek mind a harminckét Hamvas-kötetnek.

:o)

granicsar 2012.05.07. 21:52:29

3O
Ugyan! Ne csináljon már ilyet. Menjen fel az internetre, googli és ömlesztve, megrágva, megkritizálva megkapja a kvinteszenciákat.
Nem élünk a középkorba!!! :)

Ja, és ne törődjön a sok hőzöngő álértelmiségivel. Plagizáljon csak, használja nyugodtan mások szellemi termékét. Ez az evolúció :) Én is ezt teszem.

ZorróAszter 2012.05.07. 22:03:36

Kodályista vagyok: "Csak tiszta forrásból!"

Apropó: a közeljövőben adom ki első drámám öt felvonásban. Egy kis izelítő a kedvenc részletemből:


Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés.
Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri
Balsorsa minden nyűgét s nyilait;
Vagy ha kiszáll tenger fájdalma ellen,
S fegyvert ragadva véget vet neki?
Meghalni, – elszunyadni, – semmi több;
S egy álom által elvégezni mind
S szív keservét, a test eredendő,
Természetes rázkódtatásait:
Oly czél, minőt óhajthat a kegyes.
Meghalni, – elszunyadni, – és alunni!
Talán álmodni: – ez a bökkenő;
Mert hogy mi álmok jönnek a halálban,
Ha majd leráztuk mind e földi bajt,
Ez visszadöbbent. E meggondolás az,
Mi a nyomort oly hosszan élteti:
Mert ki viselné a kor gúny-csapásit,
Zsarnok boszúját, gőgös ember dölyfét,
Útált szerelme kínját, pör-halasztást,
A hívatalnak paczkázásait,
S mind a rugást, melylyel méltatlanok
Bántalmazzák a tűrő érdemet:
Ha nyúgalomba küldhetné magát
Egy puszta tőrrel? – Ki hordaná e terheket,
Izzadva, nyögve élte fáradalmin,
Ha rettegésünk egy halál utáni
Valamitől – a nem ismert tartomány,
Melyből nem tér meg útazó – le nem
Lohasztja kedvünk’, inkább tűrni a
Jelen gonoszt, mint ismeretlenek
Felé sietni? – Ekkép az öntudat
Belőlünk mind gyávát csinál,
S az elszántság természetes szinét
A gondolat halványra betegíti;
Ily kétkedés által sok nagyszerű,
Fontos merény kifordul medriből
S elveszti „tett” nevét.

A címe még nem biztos: Amleth, de lehet hogy Hamlet lesz.

MaNetti 2012.05.07. 22:18:39

Huszonéves voltam, úgy a közepén, amikor néhány kedves kollégámmal és barátommal, délelőtt, hogy elüssük az időt a délutáni munkánkig - beültünk egy Nagykörúti moziba. Bergmant néztünk, a Tükör által homályosan-t. Beleragadtam a székbe, azt hittem a film agyonnyom. Mikor kijöttünk a moziból, ragyogott a nap, nyüzsögtek az emberek, csilingelt a villamos - és én megfogtam Mari barátnőm karját, és azt mondtam: "Fogj, meg rosszul vagyok!".. és tényleg rosszul voltam, azt hittem elájulok....
....aztán jó sokáig összerándultam, mikor "bizonyos elit körökben" Bergmanról beszéltek..
...és titkoltam, hogy na, nekem ez nem megy, hülye vagyok, vagy mi, de nekem ez nem, nagyon nem kell... mert FÁJ! ...fájt. s az ne az én világom, meg nem is értem, meg minden...
....aztán eltelt egy kis idő, s ki nem hagytam volna egyetlen Bergman filmet sem...
mert rájöttem, szabadulni akar,ezért mutatja magát, mert láttatja azok sorsát, akik őt megérintik...
S ha én rosszul lettem tőle, akkor elérte amit akart: a lelke mélyébe láthattam.
Ez maga a csoda, ez a művészet..
...de bevallom, ha néztem, csak akkor néztem, ha éppen olyan volt a sorsom, hogy erősnek éreztem magam, ha a lelkem nem roppanhatott meg....
....de most így visszanézve, valahogy nagyon benne volt az életemben, az életünkben, ha nem is tartottunk a filmjeiről esszébe illő kinyilatkoztatásokat "megfelelő" helyeken..
...Anyám! ZorrróAszter! ... mit hozott ki Ön belőlem!... jesszus!

ZorróAszter 2012.05.07. 22:47:00

Kedves MaNetti!

Pedig én nem is vagyok egy Bergman! :o)

Akkor hiába vettem viccesre a figurát?

Egyébként a csúcs az tényleg a Tükör által homályosan.

De nem értek egyet azzal, hogy ez Bergman lelke. Mint másik olvtársnőnknek, Fannynak is mondtam, szerintem Bergman tök kiegyensúlyozott pacák volt. A tükör által homályosan nem Bergman, hanem Bergman műve.



Pál Apostol I. levele a Korinthusbeliekhez

A szeretet himnusza (A szeretet dícsérete)

1. Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólok is, szeretet pedig nincsen én bennem, olyanná lettem, mint a zengő ércz vagy pengő czimbalom.
2. És ha jövendőt tudok is mondani, és minden titkot és minden tudományt ismerek is; és ha egész hitem van is, úgyannyira, hogy hegyeket mozdíthatok ki helyökről, szeretet pedig nincsen én bennem, semmi vagyok.
3. És ha vagyonomat mind felétetem is, és ha testemet tűzre adom is, szeretet pedig nincsen én bennem, semmi hasznom abból.
4. A szeretet hosszútűrő, kegyes; a szeretet nem irígykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.
5. Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rójja fel a gonoszt,
6. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal;
7. Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr.
8. A szeretet soha el nem fogy: de legyenek bár jövendőmondások, eltöröltetnek; vagy akár nyelvek, megszünnek; vagy akár ismeret, eltöröltetik.
9. Mert rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás:
10. De mikor eljő a teljesség, a rész szerint való eltöröltetik.
11. Mikor gyermek valék, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, úgy értettem, mint gyermek: minekutána pedig férfiúvá lettem, elhagytam a gyermekhez illő dolgokat.
12. Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről-színre; most rész szerint van bennem az ismeret, akkor pedig úgy ismerek majd, a mint én is megismertettem.
13. Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három; ezek között pedig legnagyobb a szeretet.

Fordította: Károli Gáspár

MaNetti 2012.05.07. 23:15:28

Gyönyörű! De szép is lenne...
Jó éjszakát!

ZorróAszter 2012.05.07. 23:18:28

Jó éjt Önnek is.

granicsar 2012.05.07. 23:23:25

32
Kodály is népdalokból dolgozott. Verdi is. Sőt, a Omalett írója sem maga találta ki a bűdös dán kirélyfi történetét :) Persze, akkoriban még nem volt kopirájt meg szerzői jogvédő.
A legtöbb költő abban versengett, hogyan tudja szépen átkölteni valamelyik másik szerző művét.
Persze, forrás megjelölése nélkül.
Akkor még a művészet szabad volt. Mondhatnám anarchisztikus rendszer. Most meg... Rohadt kapitalista, tőlem idézet, beperlem rendszer....

ZorróAszter 2012.05.08. 12:55:26

Igen, A kapitalizmus arról szól, hogy amiből pénzt lehet csinálni, abból pénzt kell csinálni.

Csoda, hogy a levegőt még nem adták ki koncesszióba, és nem pénzért lehet venni.

Bár ezek a tokioi kvóták ez már az első lépés efelé.

Fannyvár 2012.05.08. 13:42:57

27. ZorróAszter (szerkesztő)
2012. 05. 07. 19:57


Kedves ZorróAszter


Ha engem kérdez, én azt mondanám, Bergman egoista. Legalább annyira -vagy egy kicsit jobban - mint azok az emberek, akik elég kreatívak és ráadásul eléggé ambiciózusak ahhoz, hogy csak magukra figyeljenek, amikor valamit akarnak tenni, mondani.stb...

:)

És "ez sem baj" Ha, tetszik ami ebből létrejön. Nekem tetszett. Ma már ritkán van kedvem Bergman-t nézni


üdv.

Fanny... without Alexander

:)

ZorróAszter 2012.05.08. 15:52:29

Kedves Fanny!

Nem értek egyet Önnel :o)

Egy egoista ember nem érti mások problémáját. Nem is látja és nem is érdekli.

Szerintem Bergman igenis látja és igenis érdekli.
süti beállítások módosítása