Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Aktuális világvégénk - 2012. 12. 21.

2012. december 21. - ZorróAszter

Legújabb világvégénk a mai nap, 2012. december 21-én aktuális.

 

A dátumot nem Nostradamus homályos értelmű soraiból olvasták ki, nem is valamelyik őrült tekintetű ótestamentumi próféta dörgedelméből, sem újtestamentumiak nyelveken beszéléséből.

 

Még csak nem is valamelyik újkeresztény szekta alapítójának a szavaiból, pedig abból is van pár.

 

Hanem a maja naptár fordulásából.

 

A maja naptár valójában nem is maja, hanem olmék. Ők hagyományozták számrendszerüket és naptárukat a majákra, majd az őket is meghódító toltékokra, aztán az aztékokra.

 

De az egyszerűség kedvéért maradjunk annál, hogy majákok.

 

Maja naptárkő

Tekintsünk el attól az apróságtól, hogy akkor tudnánk a maják naptárának a pontos kezdetét, ha lenne legalább egy olyan dátumunk, ami meg lenne adva maja dátummal és európai dátummal is. Például hogy Hernando Cortez 1519. április 1-n ezt vagy azt csinálta.

 

De ilyen adat nincs.

 

Milyen napot írunk tehát ma a maja naptár szerint?

 

Kezdjük a megoldást az egyszerűbb kérdéssel: Hány nap telt el Krisztus feltételezett születési évének január elsejéétől ezév január elsejéig?

 

2011 * 365 = 734315

Ehhez hozzá kell adnunk a szökőnapokat:

2012 / 4 = 503, azaz 734315 + 503 = 734818

 

Ám ebből le kell kell vonnunk Gergely kihagyott 10 napját, valamint azokat a szökőnapokat, amelyeket később szintén Gergely naptárreformja miatt kihagytak, azaz a 4 évenkénti szabály ellenére mégsem voltak szökőévek. Ezek a 400-al nem, hanem csak 100-al osztható évek. Ez volt az 1700, 1800 és az 1900-as év.

Azaz ebből le kell vonnunk 10 + 3 = 13 napot:

734818 - 13 = 734805

 

December 21-e az év 355 napja lenne. Valójában ez az év is szökőév, de azt már az előbb a szökőnapok számának hozzáadásakor figyelembe vettük.

734805 + 355 = 735160

 

Most jön a következő kérdés: hány nap telt el i. e. 3114 augusztus 13-a óta?

Ezzel kapcsolatosan az a legfontosabb kérdés, hogy milyen naptár szerint? Ugyanis ilyen régi dátumra csak a maja naptár megy vissza napra pontosan.

 

Ez nyilván a Gergely naptár előtt használt Julián naptár lehet, ami elég jól használható Jézus feltételezett születési évének kezdete, azaz i. sz. 1. január 1-e utáni dátumok napra pontos meghatározására.

Körülbelül ekkorra csengtek le a naptárvariálási próbálkozások és sikerek a császárkori Rómában.

 

Tehát aki így pontosan meghatározta ezt a napot, az nyilván a Julián naptár anakronisztikus kiterjesztésére gondolt visszafelé ilyen régi időszámításunk előtti dátumokra.

 

De hát akkor tegyük mi is ezt.

Először nézzük meg, hány nap telt el i. e. 3114. augusztus 13-a és i. e. 1. december  31-e között.

3113 * 365 = 1136245

És ha már Julián naptár szerinti, akkor figyelembe kell vennünk még a négyévenkénti szökőnapokat:

3114 / 4 = 778(.5), azaz 1136245 + 778 = 1137023

A 0.5 maradékból látszik, hogy ez nem szökőév.

Ehhez már csak az évkezdettől augusztus 13-ig eltelt napokat kell hozzáadni.

31 + 28 + 31 + 30 + 31 + 30 + 31 + 12 = 124 + 60 + 40 = 224

1137023 + 224 = 1137247

Tehát ha i. e. 3114. augusztus 13-a volt a maják 0. napja, és i. e. 3114. augusztus 14-e volt az 1. napjuk, akkor

 

a maja naptár első napjától a mai napig tehát

1137247 + 735160 = 1872407 nap telt el.

 

Ezt már könnyen átszámíthatjuk a maják praktikusan vegyes, 20-as számrendszerbeli dátumozására (vegyes, mert a hónapok száma csak 0-17 -ig vehet fel értéket.):

 

1 majahónap (vinál) = 20 nap (0 - 19-ig)

1 majaév (tun) = 18 majahónap = 18 * 20 = 360 nap

1 majaemberöltő (katun) = 20 majaév = 20 * 360 nap = 7200 nap

1 húszmajaemberöltő (baktun) = 144000 nap

 

Ezeket a ciklusneveket most én találtam ki, de a tudomásom szerint a katun és baktun is újrakreált maja szó. Valójában nem tudjuk, hogy a maják hogyan nevezték ezeket. Csak a nap (kin), hónap (vinál) és az év (tun) szó használatos ma is a maja nyelvben, de mai értelemben.

 

Itt csak egy bibi van: a maják számozták az év 18 * 20 = 360 napját, de a 365 napból álló év maradék 5 napját nem.

Ezért megnézzük, hány 365 napos majaév telt el 0.0.0.0.0 óta, és annyiszor 5 számozatlan napot levonunk az azóta eltelt napok számából.

 

1872407 / 365 = 5129(.88...)

1872407 - ( 5129 * 5 ) = 1872407 - 25645 = 1846762

 


Mi akkor a mai maja dátum?

 

12 * 144000 = 1728000

1846762 - 1728000 = 118762

 

16 * 7200 = 115200

118762 - 115200 = 3562

 

9 * 360 = 3240

3562 - 3240 = 322

 

16 * 20 = 320

322 - 320 = 2

 

Tehát a mai nap 12.16.9.16.2

 

Hát ez messze nem egy szép kerek dátum!

Még a majákoknál sem!

 

És rögtön itt a második bibi:

Az eltérés akkora, amit se a Julián naptár használata, se a szökőnapok, se szökőnapok elhagyása, se semmi nem magyarázna.

 

Az az állítás, hogy 2012. december 21-e a maja naptár szerint kitüntetett nap, egyszerűen nem igaz.

 

Nem elszámolták, hanem egyszerűen valaki, aki úgy hallotta, hogy valamikor 2000 után lesz a 13. baktunforduló, a hasára csapott, és ezt a dátumot mondta.

 

Mennyi hiányzik a baktunfordulóhoz?

13.0.0.0.0 - 12.16.9.16.2 = 0.3.10.1.18

 

Ami 3*7200 + 10*365  + 20 + 18 = 21600 + 3688 = 25288 nap

(Itt azért nem a 360 napos tunnal, hanem 365 napos évvel számoltam, mert itt a baktunfordulóig mai évben adott hátralevő időt adom meg.)

Ami testvérek között is kb. még 70 év.

 

Mikor lesz hát az a bizonyos nevezetes 12.19.19.17.19-ről 13.0.0.0.0.-ra fordulás?

 

Hát aki akarja, számolja ki ezek után maga.

 

2081-ben valamikor.

 

2012. 12. 21.

 

 

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr258907270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lord 2012.12.21. 01:20:59

Kedves ZorróAszter!

Egy darabig csak mentem a számok után, aztán abahagytam....

ZorróAszter 2012.12.21. 01:28:41

Kedves Lord!

Kár.

Kezd az az érzésem lenni, hogy én vagyok az első, aki végigszámolta, mennyi is az annyi

:o)

De azért köszönöm.

Kokó 2012.12.21. 01:36:49

Üdv 'Aszter!
És valószínűleg az utsó is...:-))

Osszián 2012.12.21. 01:50:13

Sajnos... meg már későn is van.

Ha holnap gép közelébe kerülhetek, mert vásárlás, meg minden nemszeretem móka - akkor megkísérlem az elejétől.

Még az is lehet, hogy az olmékok is örökölték. Talán egy régebbi prehistorikus civilizációtól.

Funyinál írtam:

"A majáknak valósággal mánájuk volt a csillagászat és a naptárkészítés. Tulajdonképpen valószínűleg sokkel korábbi népektől örökölték, talán a toltékoktól, vagy a még régebbi olmékoktól. Ezek ma is megfejthetetlen tejtényű NÉGER fejeket ábrázoló hatalmad szobrokat hagytak hátra. Ma se tudni, kik lehettek.

a maják nem a világvégét, hanem egy csillagászati korszak végét jelölték 2012-dec. 21-re.

"Az időszámlálást körülbelül 5125 évente újból kezdik és korszakonként számolják. Az új időszámítási kezdet (új kor) 2012. december 22-én kezdődik a majáknál. A közkeletű állításokkal szemben nem az idő ér véget, hanem csak az időszámítás aktuális ciklusa."

Talán a maják okán még nem következett volna be a világvégi hiszti, ha Nostradamus - aki aligha hallott a majákról - nem ugyanezt az évet jelölte volna meg a világvégének."

Osszián 2012.12.21. 01:52:01

"Nostradamus megjósolta a világvégét. Itt egy újabb bizonyíték arra, hogy 2012-ben éri utol az emberiséget a végzete. Talán december 21-én. Talán nem."

"A francia látnok jóslata így szól: "Egy nyugodt reggelen eljön a vég, mikor a táncoló ló 9 kört elér."

Mostani spekulációk:

"2012 december 21:
Eddig tart az ókor legpontosabbjának számító maja naptár. Ekkor fog a Naprendszerünkbe érni a Nibiru bolygó, amit PlanetX és XKBO néven is ismernek. És állítólag olyan közel halad el majd a Földhöz, hogy megállíthatja annak forgását, illetve felcserélheti az északi és déli pólusokat, viharokat, szökőárakat, földrengéseket földkéreg-csuszamlásokat és vulkánkitöréseket okozva. Amerika állítólag már fel is készült!"

Az tény, hogy ilyen póluseltolódás már volt, 12000 évvel ezelőtt, akkor lehetett a vízözön, és akkor lett Szibéria szinte egyik percről a másikra a jég és hó birodalma (a mamutok úgy fagytak meg, hogy még le se nyelték a növényeket, amit ettek, a többi állat szintén, velük együtt az ember is."

Zorro, amennyiben igaz az illigi kitalált középkor, akkor ott meg hibádzik majdnem 300 év.

ZorróAszter 2012.12.21. 07:28:00

Kedves Kokó!

Az nagy ciki lenne!

:O)

ZorróAszter 2012.12.21. 07:28:33

Kedves Navigátor!

Köszi.

ZorróAszter 2012.12.21. 07:44:17

Kedves Osszián!

Igen, de én éppen azt szerettem volna mondani, hogy ezzel a 2012 december 21-el valaki a hasára csapott, és kiböffentette.

Ez annyira nem stimmel, hogy nem számolási hiba, hanem egyszerűen kitalálta valaki.

A maja naptár kezdőnapjával ugyanez a helyzet: senki se tudja, valójában tényleg i. e. 3114 augusztus 13-a e? A régészek adtak egy becslést, hogy kb. i. e. 3114/ i. e. 3113 lehet.

Én Illigben azért nem hiszek, mert az arab forrásokban meglenne, hogy ezek a hülyék nem nyugszanak, és megint variálnak a naptárukkal.

Nyírfa 2012.12.21. 07:52:10

Kedves ZorróAszter, ne tessék tőlem elvenni azt az illúziót, hogy a mai naptól az emberiség gyökeres fordulatot tesz, nem csak szépek leszünk, hanem jók is, :-))

Szóval, köbö: 81-12= 69 év múlva lehet legközelebb reménykednem. Nem leszek túl öreg?
Ez fogas kérdés.

ZorróAszter 2012.12.21. 08:02:24

Kedves Nyírfa!

Nem. A hölgyek semmi esetre sem.

Csak mi.

:o)

Funyi1 2012.12.21. 08:28:37

- nem értettem én sosem az ilyen csovárásokat, vagy világvégevárásokat, nem találtam benne semmi poént, semmi logikát. - de nem is kell nekem mindent érteni!
Úgy mondtuk ezt régen, hogy "jó szórakozás hülyegyerekeknek".
:)))))

ZorróAszter 2012.12.21. 08:33:59

Kedves Funyi!

Tudja, mit mondana erre Virág elvtárs, ha itt lenne:
"- Kiket csaptunk be? A tömegeket? Azok nem esznek se citromot, se narancsot, de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek?
Az imperialistákat? Azoknak alaposan túl jártunk az eszén.
Azoknak nem szeretnék most a bőrükben lenni."


(Remélem, jól idéztem.)

:o)

manonthemoon 2012.12.21. 08:34:30

Kedves ZorróAszter!

József Attila után szabadon:

Matematikus vagyok – mit érdekelne
engem a matematika maga?

De ígérem, hogy holnap végig olvasom az okfejtést!

Kedves Osszián!

„A francia látnok jóslata így szól: "Egy nyugodt reggelen eljön a vég, mikor a táncoló ló 9 kört elér."”

Én is valahogy így képzelem a világvégét:

Egy csendes téli délutánon

Színes szappanbuborékként lebeg
az emberiség a világ felett,
egy kisfiú díszítette fel vele
a lenge párába öltözött eget.

Szívét s lelkét lehelte bele,
hogy csodálhassa benne magát,
boldog mosollyal terelgeti
e szappanos lé(t)be zárt csodát.

A leheletfinom hártyán ott tükröződik
– nem csak ő, de – a végtelen világ,
Szárnyára kapja minden friss fuvallat,
s a gömb egyre csak száll és száll…

De egyszer csak hopp! Nincs semmi ok,
szétpukkan a buborék.
Szappanillat lengi be a teret,
egy szippantásnyi áhítat. –
A kisfiú felkacag, és fúj helyette másikat.

12.12.21.


Akár így, akár úgy, de Mindenkinek BÚÉK:

manonthemoon.nolblog.hu/archives/2012/12/21/A_BU_EK/
Üdv: MoM(o:)

ZorróAszter 2012.12.21. 08:37:50

Kedves Manonthemoon!

Nem fenyegetésképpen mondom, de lehet, hogy akkor már késő lesz! :o)

Boldog Új Évet Önöknek is.

lujza 2012.12.21. 09:22:12

Letépték az utolsó (decemberi) lapot a naptárról. Na és? :))

ZorróAszter 2012.12.21. 09:24:16

Kedves Lujza!

Hát éppen ez az! Nem tépték le!

Majd csak 69 év múlva fogják.

manonthemoon 2012.12.21. 09:26:48

Sohasem késő elkezdeni matematikával foglalkozni! Ott legalább egy jó szemléltetését kapja az ember a végtelennek, nem úgy, mint Itt, ahol a végetlen csupán a véges elme egy matematikai absztrakci :o-) ja!

Ami ma, 300 év múlva vagy több ezer évvel ezelőtt történt/történik/ történni fog mindössze annyi, hogy a „kisfiúnak dobban egyet a szíve”. Minden (földi) civilizáció két „szívdobbanás” között létezik. Ennyi Idő van számára kimérve, hogy eljusson valamilyen szintre. Ez egy Emberiség léptékű reinkarnáció, ahogy Ady mondaná:

"...Hány ily darab játszódott már le
Ezen a monstre-színpadon?!”

Nyírfa 2012.12.21. 10:16:15

No, mire jutottak a reáltudományokban jeleskedők?

A gimiben volt egy osztálytársnőm, igazi hamvas szőke, csupa báj, halk szavú. Mögöttem ült.
Egyszer egy matekórán - még elsőben történt - megszólalt, oly halkan , hogy alig lehetett érteni. A tanárnőnek, aki egy példával kínlódott a táblánál, mégis megállt a kezében a kréta.
Megfordult, és tétován körülnézett, szólt valaki? Akkor Judit felállt, és végtelen szerénységgel azt mondta: nem jó a levezetés. :-))
Így derült ki, hogy egy zsenivel járok egy osztályba , aki onnan kezdve rendszeresen a tanárnő segítségére sietett, amikor , az belezavarodott a bonyolultabb egyenletekbe.

Én maradtam a magyarnál. Így csak óvatosan vetem fel a kérdést, miért öröm számokba önteni a világot, amikor az amúgy is láttatja magát ? Jó-jó - lopkovici a házigazdától - , kell a mérnöki pontosság is, az meg nem megy matematika nélkül - egyelőre - , de hát Jézusnak sem okozott nehézséget a teremtés, meg azokat a piramisokat is felhúzták valahogy......hát, csak beszélek itt, matematikai ész nélkül. :-))

Azoknak a blogtársaknak, akikkel a blogomban nem találkoztam, én is boldog karácsonyt kívánok! Már amennyiben túlélők leszünk! :-))

Még valami: kedves ZorróAszter, a Gedeon, Gedeon Pál, azt hiszem. :-))

Funyi1 2012.12.21. 10:45:05

13. ZorróAszter (szerkesztő)
2012. 12. 21. 8:33
Hümm, - mostanában tényleg "osztjuk a pofonakat" az Imperialistáknak! ..., s ráadásul még a világ végét is szemberöhögjük ... !!
:))

ZorróAszter 2012.12.21. 11:06:50

20. Funyi1 (látogató) 2012. 12. 21. 10:45

De csak mi komenisták.

A kokakólamámorban fetrengő imperialisták meg szívnak mint borz

ZorróAszter 2012.12.21. 11:16:09

19. Nyírfa 2012. 12. 21. 10:16

Kedves Nyírfa!

A világ matematika nélkül rosszul láttatja magát.

A matematika csak egy nyelv, amin pontosabb kérdések tehetők fel és pontosabb válaszok adhatóak, mint a beszélt nyelveken.

Szerintem egyáltalán nem közömbös, hogy hagyja-e az egész világ becsapatni magát hülyeségekkel, vagy sem.

A matematika egyik tanulsága éppen az lenne, hogy elég egyetlen hülyeséget kritika és kérdések nélkül az agyakba plántálni, és aztán abból bármi levezethető.

Ezzel az ártalmatlannak tűnő marhasággal uraink azt tesztelték, elég hülye-e a világ még ehhez.

Most megnyugodtak, hogy igen. Még mindig elég hülye.

:o)

Fannyvár 2012.12.21. 11:16:15

De jó!!! Ismét idetaláltam és megint érdemes volt!!


Köszi a józanítást :))) Érdekes volt az írása,


üdvözlettel

Fanny

ZorróAszter 2012.12.21. 11:18:14

Kedves Manonthemoon!

Jó-jó! De ki az a kisfiú?

ZorróAszter 2012.12.21. 11:26:22

Kedves Fanny!

Én köszönöm, hogy elolvasta.

Kokó 2012.12.21. 11:37:21

'Aszter, már azért is jó lenne tudni ki az a kisfiú, mert szólni kellene neki, hogy ne szórakozzon...
Ez csak neki játék...:-))))

Funyi1 2012.12.21. 12:05:12

Fölröhögtem
- bambán hallgatom a rádiót, s a Porcelángyár "Világ Vége AKCIÓÓÓÓ-ban" minden porcelánt félárban ad!!
:)))

maiman 2012.12.21. 12:22:15

Kedves Zorró!

Remek post!
Ami a világvégét illeti, arra holnap reagálnék, ha szabad...:-)))
A mai nap nekem ezt jelenti (sok más mellett):
A csillagászati tél december 21-én kezdődik. Ez az év legrövidebb napja. A Nap – a mi földrajzi szélességünkön – délkeleten kél, délnyugaton nyugszik, és a Baktérítő magasságában tűz merőlegesen a földre. A Baktérítő a déli szélesség 23,5 fokán átmenő szélességi kör. Nevét onnan kapta, hogy a Nap a Bak jegybe érve ezen a körön hág a legmagasabbra, s onnét tér vissza az egyenlítő felé. A déli félgömbön ez a nap a nyár közepe.
Ja igen, Tamás napja is van ma.

ZorróAszter 2012.12.21. 12:26:07

26. okok 2012. 12. 21. 11:37

A Man in Blackban egy kétujjú polipszerűség golyózott az üveggömbbe zárt galaxisokkal, aztán megunta, és bedobta a többi közé valami roggyant barna kalapba a többi közé.

ZorróAszter 2012.12.21. 12:36:47

Kedves Maiman!

Hitetlen Tamásé? Az stimmel :o)

Egyébként igen, de azzal a kiegészítéssel, hogy ilyentájt kétezer éve járt a Nap a Bakban.

A Nap kb. 2000 év alatt pont egy jegyet csúszik el.

Például az asztológusok arról győzködnek, hogy én a Rák havában születtem. Pedig amikor születtem, a Nap az Ikrekben volt. Kétezer éve volt júniusban a Rákban.

Ebből is látszik, hogy az asztrológusok nehezen tanulnak.

Én is lassan tanulok, de azért kétezer év mégis túlzás.

Lényeg-ami-lényeg, ideje lenne átnevezni nyilastérítőnek.

ZorróAszter 2012.12.21. 12:39:26

27. Funyi1 (látogató) 2012. 12. 21. 12:05

Homályosan rémlenek valami szörnyecskék, akik imádják a porceláncserepeket szopogatni.

Ezek szerint Hász és Csizek az ő eljövetelükre esküszik.

maiman 2012.12.21. 12:44:09

30. ZorróAszter

Talált, süllyed...:-)))))

Nyírfa 2012.12.21. 13:11:10

Látjátok , Feleim, ez a baj a matematikával. Jelen állás szerint Skorpió-szülött vagyok, és minden lényegi minőséggel rendelkezem is. Kizárt, hogy valójában a Mérleg jegyében születtem. A matek ,nem ragozom, nem erősségem, így asztrológiai számításokat végezni nem tudok, ellenben elemzéseket régebben készítettem, lévén, hosszú éveket töltöttem az összefüggések tanulmányozásával.
Szóval, valami hibádzik.

ZorróAszter 2012.12.21. 13:36:15

Kedves Nyírfa!

Márpedig ha hiszi, ha nem, éppen ez a nagy helyzet.

A jegy ugyanis azt jelenti, hogy a Nap melyik csillagképben tartózkodott éppen, amikor az ember született. A Nap pedig az Ön születésekor a Mérlegben volt, nem a Skorpióban.

Ha nem hiszi, nézzen meg egy csillagászati táblázatot.

Én ezt egyszer elmondtam egy asztrológiával foglalkozó pacáknak, de csak hümmögött és mellébeszélt.

Aztán egy másiknak is. Az is hümmögött, és másik irányban beszélt mellé.

Pedig ezek tök precíz állítások. Itt nincs helye semmilyen mellébeszélésnek. Ez vagy igaz, vagy nem.

Egyébként igaz, bárki ellenőrizheti, csak éppen senkit se érdekel.

Nyírfa 2012.12.21. 14:08:57

Kedves ZorróAszter, apám áprilisi, nála Kosabb Kost még nem hordott a föld a hátán, az Ön teóriája szerint viszont a Halak jegye lenne a Nap-jegye. Ez csak egy példa, de hát rendelkezem némi ön- meg emberismerettel, csak picivel, de mégis. :-))

A rendszer működésének más magyarázata kell, hogy legyen. Elhiszem én, hogy a számok sokszor leképezik az anyagi valóságot, de csak azt, amelyet már ismerünk belőle, és hát az anyag sem más, mint manifesztálódott tudati energia.
Maga nagyon okos, a relativitás elmélete felől nem lehetne megközelíteni?

manonthemoon 2012.12.21. 14:57:13

Kedves Nyírfa!

„Én maradtam a magyarnál. Így csak óvatosan vetem fel a kérdést, miért öröm számokba önteni a világot, amikor az amúgy is láttatja magát ?”

Bertrand Russell MISZTICIZMUS ÉS LOGIKA című tanulmánygyűjteményében a következőt írja a matematikáról:

„A matematikát úgy határozhatjuk meg, mint azt a tárgyat, amellyel kapcsolatosan sem azt nem tudjuk, hogy miről beszélünk, sem pedig azt, hogy igaz-e az, amit mondunk.”

Kérdezem én, miben különbözik a Matematika Istentől, az Univerzumtól, a Világvégétől és egyéb hétköznapi dolgainktól, melyekről olyan bölcsen és hozzáértően szoktunk nyilatkozni?

A matematikát ne keverjük össze a számtannal, a számítástechnikával, a számítógép programozással. A tiszta matematika közelebb áll a filozófiához, a zenéhez, a képzőművészethez, mint azt sokan gondolnák. Tény, hogy a humán érdeklődésű gyerekek már az általános iskolában megrettenek a sok ákom-bákomtól, amit a rossz!!!! tanáraik megpróbálnak a fejükbe tölteni, és már akkor megutálják a matematikát, amikor még a közelébe sem jutottak.

Kedves ZorróAszter!

Ki az a kisfiú?

Akit mi Istennek hiszünk.

ZorróAszter 2012.12.21. 15:07:51

Kedves Nyírfa!

Valójában a lelkem mélyén tudom, hogy erőltetnem kellene a dolgot, de mégsem teszem.

Félek, hogy a végén megneheztelne rám.

Mi más ez, ha nem maga a relatívitás? :o)

ZorróAszter 2012.12.21. 15:23:03

36. manonthemoon 2012. 12. 21. 14:57

Russel egyike a matematikai botrányhősöknek. De például Gödel is ilyen.

Mint két huligán a fradimeccs után.

Szereti a paradox megfogalmazásokat, mert szerinte a paradoxon alkalmas arra, hogy felkeltse az emberek érdeklődését a dolgok iránt. Azonban ezután ha a hatás elmúlik, könnyű el is veszíteni.

Szerintem helytelen a párhuzam. A matematika csupán egy beszéltnél pontosabb nyelv, amin felismerések és kérdések fogalmazhatók meg. A valóságra vonatkoztatva is, de nem valóságosakra is.

De ezeknek is van párhuzama a valóságos világban, a beszélt nyelvek világában:

a mese:

Volt egyszer egy iciri-piciri kis ember. Annak volt két iciri-piciri kis ökre ....

Nyírfa 2012.12.21. 16:07:39

36. MoM

Miben különbözik Istentől? Nem érzem jónak a kérdést. Istentől semmi nem különbözik, de minden, Isten valamely kifejeződése, szerintem.
Mi is a matematika ? Számomra egy olyan nyelv, amely nem tud olyan filozofikus lenni, mint a patak csörgedező vize. Köztünk van különbség, abban , hogyan éljük meg a látszólag ugyanazt.

Nyírfa 2012.12.21. 16:09:18

37. ZorróAszter

Erőltetni, nem lenne jó. Viszont örömmel veszem, hogy találtunk egy közös nevezőt, és ez a relativitás. :-))

manonthemoon 2012.12.21. 18:23:40

38. ZorróAszter: „Russel egyike a matematikai botrányhősöknek. De például Gödel is ilyen. Mint két huligán a fradimeccs után.”

??????

Itt most nagyon nem értünk egyet. Még a végén kiderül, hogy Bolyai János dilinyós, Georg Cantor flúgos hisztéria keltők voltak.

Ennyire azért ne legyen vége a világnak! :(

39. Nyírfa: „Miben különbözik Istentől? Nem érzem jónak a kérdést.”

Bocs, ha félreérthető voltam. Éppen azt akartam mondani, hogy Russell definíciója akár Istenre is ráillik:

Istent úgy határozhatjuk meg, mint azt a létezőt, amellyel kapcsolatosan sem azt nem tudjuk, hogy miről beszélünk, sem pedig azt, hogy igaz-e az, amit mondunk.

ZorróAszter 2012.12.21. 23:11:06

40. Nyírfa 2012. 12. 21. 16:09

Ne tegyen úgy, mintha nem találtuk volna meg már réges-régen :o)

ZorróAszter 2012.12.21. 23:16:32

Kedves Manonthemoon!

Mások általában fel szokták fedezni a szavaimban a humort, amikor pl. Gödelt és Russellt futbalhuligánokhoz hasonlítom. :o)

manonthemoon 2012.12.22. 02:33:26

Nincs helye a tréfálkozásnak, amikor itt a világvége. Nem véletlen, hogy a maják nem április elsejét határozták meg azÚr eljövetelére, hanem a NagyVezír születésnapját. Értjük Mi a tréfát ZorróElvtárs, csak nem szeretjük. Én igazán nem akarok fenyegetőzni, de ennél kevesebbért is kerültek emberek a Gulágra. De már Πυθαγόρας sem szerette, ha viccelődtek vele, és tengerbe ölette azt a MókaMikit, aki tréfából bebizonyította, hogy a négyzet átlója nem írható fel egészszámok hányadosaként.

manonthemoon 2012.12.22. 03:04:42

Kedves Nyírfa!

„A matematikát, ha helyesen fogjuk fel, nemcsak igazság, hanem egyszersmind magasrendű szépség is jellemzi: hideg és szigorú, a szobrászatéhoz hasonló szépség, mely nem fordul gyöngébb természetünk egyetlen részéhez sem, s amely nélkülözi a festészet és a zene elkápráztató kellékeit, viszont fenségesen tiszta, és oly szigorú tökélyre képes, amilyent csak a legnagyobb művészet tud felmutatni.” – Bertrand Russell (botrányhős)

A MATEMATIKA úgy aranylik a számtanhoz, mint a MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM a hejes síráshoz. Az is nagy hiba, hogy a rosssz tanarak a gyerekek kedvét egy életre elveszik az olvasástól azal, hogy 7-8 évesen (félreértés ne esék, nem a tanár, hanem a gyerekek azok, akik 7-8 évesek) égetik a csapnivaló hejesirásuk, miat. Pedig hát mijen nevetséges egy álamfő, aki még a titulusát sem tuggya hejesen leirni!

„Az emberek tudatlannak születnek, nem ostobának; ostobává az oktatás teszi őket.” – Bertrand Russell (futballhuligán)

Szép Álmokat Mindenkinek!

MoM(o:)

avagy

Švejk a derékig katona

manonthemoon 2012.12.22. 03:38:34

SZERINTEM (és ezzel természetesen senkinek sem kell egyetértenie) az érzelmi beállítottságú emberek egyszerűen csak félnek racionálisan gondolkodni. Félnek attól, hogy elvesztik az érzelmeiket, ha hallgatnak az értelmükre. Tehát nem a racionalitás, nem a matematika a mumus számukra, hanem saját belső félelmeik.

Pedig hát éppoly hiba racionális dolgokat érzelmi alapon kezelni, mint megpróbálni érzelmi kérdéseket racionálisan megmagyarázni. Például: a szerelemben nincs helye a racionalitásnak. Senkit sem lehet észérvekkel meggyőzni arról, hogy ne legyen szerelmes valakibe, akibe nem éri meg szerelmesnek lenni. Ugyanakkor viszont a Pitagórász tételt nem szabad érzelmi alapon kezelni, és megsértődni azon, hogy anégyzet plusz bnégyzet egyenlő cnégyzettel!

manonthemoon 2012.12.22. 05:05:40

Kinek az értelem az erős oldala, kinek az érzelem. Az egyik ember briliáns logikájával képes lenyűgözni másokat, a másik érzelmi kisugárzásával hat az emberekre.

Nem éppen az a legizgalmasabb játék az életben, hogy fejlesszük azon képességeinket, amelyekben gyengébbek vagyunk?

Aki megelégszik azzal, hogy az „erős oldalára gyúr” egy életen át, az nem csak kimarad egy csomó fantasztikus dologból, hanem ami ennél sokkal rosszabb, hogy degenerálódik, egysíkúvá, unalmassá, és ami a legrosszabb fölényessé, nagyképűvé és kiközösítővé válik.

Aki önös érdekből csak helyzeti előnyt akar kicsikarni másokkal szemben, és pusztán fitogtatja képességeit, az sohasem lesz alkalmas arra, hogy megbékéljen a környezetével, és folyton csak feszültséget és viszályt kavar maga körül. Sajnos a legelrettentőbb egyedeit ennek az állatfajnak pont a politika és a gazdaság formálói között találhatjuk meg.

Hibáink, gyengeségeink beismerése viszont alázatossá (amit sokan hibásan összetévesztenek a megalázkodással) tesz bennünket, így képessé válunk megnyílni mások előtt, és ami még ennél is fontosabb, képessé válunk mások elfogadására.

A társadalmi problémák és feszültségek túlnyomó része (ha nem éppen az összes) abból fakad, hogy a társadalom egyedeiből hiányzik az értelem és érzelem belső harmóniája. Tehát a társadalmi problémák nem egyebek, mint az egyén belső problémáinak kivetítése az őt körülvevő külvilágra. Ebből viszont már az is következik, hogy tartós, lényegi változásokat nem érhetünk el társadalmi szinten addig, ameddig a Belső, Békés Forradalom a társadalmat alkotó egyedekben le nem zajlik.

Tömören megfogalmazva: nem másokat, hanem önmagunkat kell formálnunk ahhoz, hogy a Jövő mindenki számára megélhetővé váljon.

:(de jól elbeszélgettem magammal:)

corvin 2012.12.22. 06:35:29

Sokkal régebben néhányszor próbálkoztam megszeretni a matematikát, többszöri nekifutás igazi kudarcélményt hozott. Még könyvet is vásároltam a matematika történetéről, sikeresen elvesztettem valamikor, semmire se emlékszem belőle, nem hiszem, hogy sikerült valaha is kiolvasnom. Mindezen okokból minden csodálatom a levezetésért, bravó! Ami pedig a világvégét illeti, megint nem sikerült, vagy mi vagyunk igazi túlélők.

ZorróAszter 2012.12.22. 11:38:40

44. manonthemoon 2012. 12. 22. 2:33

Kedves Manonthemoon!

Akkor bocsánatot kérek.

ZorróAszter 2012.12.22. 11:46:55

Kedves Corvin és Manonthemoon!

Sajnos nemcsak a matek oktatásával van gond.

A gyerekeket az oktatás minden tárgyból észnélküli biflázásra szorítja, amit a gyerekek vagy tudnak teljesíteni, vagy nem.

A mateknál és fizikánál csak erőteljesebben jön ki az oktatásnak ez az ostobasága.

Szabályhegyeket bifláztatnak be anélkül, hogy a gyerekeknek fogalmuk lenne róla, mire jó ez a sok marhaság. Ha pedig valaki megmutatja nekik, hogy például mennyit nyom egy zsák krumpli a Holdon, vagy hogy tényleg súlytalanság van-e az űrállomáson, vagy hány tömbből áll a Kheopsz piramis és mekkora a súlya, akkor szárnyakat kapnak még a hülye biflázáshoz is.

ZorróAszter 2012.12.22. 11:51:11

De nem azt igérte kedves Manonthemoon, hogy utána számol a számításaimnak?

Szokásomhoz híven elég gyorsan csaptam össze, és amikor kiszúrtam egy hibát, akkor kézzel belejavítgattam a végeredményekbe.

Nyírfa 2012.12.22. 14:40:07

42. ZorróAszter

:-))

Nyírfa 2012.12.22. 14:55:42

45. MoM

Magasrendű szépség, ami hideg és szigorú? Russel barátunknak komoly problémái lehettek az anyukájával. :-))

A szobrászatot is ide citálni, biztos, hogy szerencsés?

Még ha azt mondaná Russel, hogy a matematika is művészet , el is hinném, hiszen maga az egész élet az, de miért is kellene mindannyiunknak ugyanazokkal az eszközökkel kifejeznünk a magunkét? Nem elég, ha elfogadjuk, hogy hányféle módon lehet tükröztetni az általunk valóságként megélt külső-belső élményeinket ?

Bizony, eleve ott kezdődik Bertrand tévedése, amikor kijelenti, hogy tudatlannak születünk.
Nem. Csak nem emlékezünk.
De, ezt Te tudod, MoM.

Nyírfa 2012.12.22. 15:16:29

50. ZorróAszter

Igen, az érdeklődést fel lehet kelteni azokban a témakörökben is, amelyek nem képezik alapvető érdeklődésünk tárgyát, egy határig, mindenképpen, azon túl azonban visszájára fordulhat az ösztönzés.

Pl., az általános iskolában , az osztályfőnöknőm , beültetett a fiúk közé, mondván, hogy traccsolok az órákon. Ennél jobbat nem is tehetett volna velem, végre értelmes emberkék közé kerültem - az osztály krémje ült egy kupacban - , s nem mellesleg, a padtársam az a fiatalember lett, aki rajzpályázatokon nyert már akkor is díjakat. Nos, az én, addig közepes rajztehetségem , kivirágzott, szép, szálas négyesek és olykor, egy-egy kövéredő ötös is árnyalták az ellenőrzőmet. Nem történt más, mint , hogy a saját alkotókészségem találkozott egy másik emberével, akivel kölcsönösen hatottunk egymásra. De, ez nem jelentette azt, hogy onnan kezdve a grafikai ábrázolás vagy a festőművészet felé fordultam volna.

De, gazdagodtam, ez tagadhatatlan. :-))

Nyírfa 2012.12.22. 15:21:31

MoM, ne szűkítsd le az életminőséget racionalitásra és érzelemre. :-))

ZorróAszter 2012.12.22. 16:00:25

Kedves Nyírfa!

A tudomány sokkal érdekesebbnek írja le a világot, mint az áltudományok.

Az emberek sokkal összetettebb tulajdonságúak, mint amik az asztrológiai jellemzésekből kiolvashatóak.

A valódi történelem sokkal érdekesebb, mint a Conan, a barbár vagy Xena, vagy Vörös Szonia történetei sugallják.

Ezek nem gazdagabbak, hanem összehasonlíthatatlanul szegényebbek, mint az általuk földhözragadtnak és fantáziátlanságnak mondott realizmus, tudományosság.

Nyírfa 2012.12.22. 16:19:32

56. ZorróAszter

?

ZorróAszter 2012.12.22. 16:34:14

53. Nyírfa 2012. 12. 22. 14:55 apropóján, és a korábbi, például asztrológiával kapcsolatos kommentjére utaltam volna.

Nyírfa 2012.12.22. 19:11:43

58. ZorróAszter

Attól tartok, kissé felületes volt a leírtak értelmezésében. A spirituális vizsgálódás nem kevésbé alapos, mint a racionálisnak nevezett - hogy mi a racionális, egyébként is relatív tényező - , mindössze más aspektusból szemléli vizsgálódásának tárgyát.

A bulvárban közreadott horoszkópokat legfeljebb tudatosan lehet összemosni az asztrológia tudományával, ha netán ily sekély mezőbe kívánja terelni az általam elmondottakat.

A mitológiai alakok a legszebb szépirodalmi művekben jelennek meg, részei az emberiség krónikájának.

Úgyhogy, változatlanul nem értem, mi motiválta a kommentjét, hacsak az nem, hogy látásmódjából adódóan , nehezére esik elfogadnia azt a szemléletet, amelyet képviselek, s melyet erőltetnem hiba lenne, így a mi közös nevezőnk békésen szunyókálhat a számlálójára várva. :-))

ZorróAszter 2012.12.22. 19:33:12

Igen-igen. De a spiritualitás nem súgta meg Önnek, hogy

1. Az asztrológia állítása szerint az Ön jegye a Skorpió, mivel a Nap a Skorpió csillagképben járt, amikor Ön született.
2. Az asztrológia ezt onnan veszi, hogy Ön október 23. és november 21. között született.
3. Ezzel szemben az igazság az, hogy amikor Ön született, akkor a Nap nem a Skorpióban, hanem a Mérlegben volt.

Hogyan hidalható át mindez spirituálisan?

Sehogy. Nem szabad a tényeket figyelembe venni.

Ez a spiritualitás :o)

Nyírfa 2012.12.22. 20:26:27

60. ZorróAszter

Ön számol, én érzek.
Így mire fogunk menni? :-))

ZorróAszter 2012.12.22. 20:52:14

Kedves Nyírfa!

Ezek tények.

És ezekkel a tényekkel spiritualitással csak egy dolgot lehet tenni, hogy behunyja a szemét, és nem vesz róla tudomást.

Csak egy kérdés marad: hogy aki mindig behunyja a szemét, az többet lát lát-e a világból, mint az, aki igyekszik mindig nyitva tartani?
süti beállítások módosítása