Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Mondd el, neked mit jelent a Wikipédia

2016. január 18. - ZorróAszter

Kissrác koromban a Duna-parton találtam egy követ. Egy hófehér, tökéletesen gömb alakú kavicsot.

Őrizgettem, nézegettem.

A napfényben apró pontocskák csillogtak rajta. A fény felé tartva pedig fehéren áttetsző volt.

Aztán mikor megmutattam valakinek, megnézte, és azt mondta, hogy nem is gömb alakú. Én is megnéztem jobban, és láttam, hogy tényleg nem teljesen szabályos gömb. Egy egészen picit tojás alakja volt.

Mit lehet vele csinálni?

Lecsiszolni nem lehet. A folyóban csiszolódott kitudja meddig, és ha nem veszed ki, egy idő után tökéletes gömbbé csiszolódott volna. De kivetted.

Elszomorodtam.

De aztán eszembe jutott a megoldás. Ha arra járok megint, visszadobom a Dunába.

Hónapokig hurcolásztam a zsebemben, de elveszítettem.

Aztán közeledett az iskola. És én elhatároztam, hogy lesz egy füzetem, amibe mindent ami a világon csak létezik, minden bölcsességet és mindent ami csak van a világon, bele fogok írni abba a füzetbe.

De az iskola rideg volt mint egy kaszárnya. Kívül-belül arra is emlékeztet máig. Szó szerint. Nem túlozva. Pucér, vakolatlan téglaépület, belül szürke kőpadló, állig zöld olajfestés a falakon, azon felül vajszínű a mennyezetig. Akár mondjuk a Petőfi laktanya, amit szerintem mindenki ismer.

És a többi is mind hasonló. Nemcsak az általános, hanem a többi is.

A füzetet elfeledtem. Azt hittem, örökre. Az sincs már meg. Talán azt is elveszítettem üresen. Nem is emlékszem.

Aztán jött az internet.

Jókat röhögtem és röhögök ma is, amikor mint valami vadiúj csúcstechnológiát emlegetik. Kevesen tudják, vagy kevesen akarják tudni, hogy amikor a hatvanas évek legvégén elkezdték pedzegetni, hogy egy számítógép nem csak egy embert tud esetleg kiszolgálni, és nemcsak egy programot tud egyszerre futtatni, és elkezdték fejleszteni a mai Linux ősét, a UNIX-ot, felmerült az ötlet, hogy ha lúd, legyen kövér. Újítani kéne valamit a hálózaton is.

Az amerikai ARPA, a csúcstechnológiákat, főleg katonaiakat támogató szervezet elindított eme számítógéppel kapcsolatos fejlesztéssel párhuzamosan egy számítógépes hálózattal kapcsolatos fejlesztést is, amit ARPANET-nek neveztek el.

El is készült az ARPANET, de pocsék lett. A katonák fintorogtak, látták a rendszer számtalan hibáját, ami katonai alkalmazásra teljesen alkalmatlanná tették. És amiket az elmúlt húsz évben valamennyiünknek volt szerencséje megtapasztalni. Azóta is ezeket a hibákat reszelgetik, kerülgetik.

Amikor egy lekért oldal homokórázik, mert a rendszer nem tudja, ott van-e a másik oldalon a megnevezett számítógép és ki akar-e szolgálni bennünket, amikor a spamszűrő ellenére egy halom kéretlen szemetet kapunk a postaládánkba, vagy amikor a nevünkben levelet küldenek valakinek mert az interneten azt is lehet ... És még sorolhatnánk.

A katonák bezúzásra ítélték az egész vacakot, de valakinek az a ragyogó ötlete támadt, hogy adják oda az egész szemetet az egyetemistáknak, had kínlódjanak ők vele.

Onnan terjedt el aztán pár évtized alatt az egész világon.

A távközlésben mások csomagkapcsolásos megoldását használták fel.

Szóval nem vártam, hogy ez az új csúcstechnológia lesz az én szép piros füzetem.

És be is igazolódott.

Vagy legalábbis úgy látszott.

 

Ám 15 évvel ezelőtt megszületett a Wikipédia.

 

2016. 01. 18.

 

Ja! És ha véletlenül megtalálod az én szép kerek fehér kavicsomat, ami majdnem teljesen szabályos, kérlek ne szólj semmit, csak dobd vissza a Dunába.

 

 

Ezeket írtam legutóbb:

Pieter Bruegel - Vadászok a hóban

Pieter Bruegel - Flamand közmondások

 

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr778907036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

napos 2016.01.18. 10:01:46

Még nem találtam gömb alakú kavicsot egyet sem.

Geo 2016.01.18. 10:06:02

Nem igazán értem a kavics és a wiki kapcsolatát - de a kérdésre elmondom a válaszom, amit másoknak is ajánlok:

rengeteg probléma van fogalmak használatával, adatokkal, stb. Ebben tud segíteni a wiki: nem gondolom, hogy abszolút biztosan, de nagyon sok mindenre választ ad - ezért a kutakodást általában a wikivel kezdem.

ZorróAszter 2016.01.18. 10:25:50

2. Geo
2016. 01. 18. 10:06

Pedig van

ZorróAszter 2016.01.18. 10:26:28

1. napos
2016. 01. 18. 10:01

Akkor keresse meg az enyémet :o)

relatív 2016.01.18. 10:56:34

Kedves ZorróAszter, igen jó ez a hasonlat. A kő lehet, hogy gömbbé formálódik - vagy porrá :))) -az idők folyamán, mint ahogy a katonai kutatásból IS a sokak tájékoztatására kialakított ( talán a korábbiakban sokat forgatott, nehézkes Lexikonok helyett gyorsabb változásokra - ez adja egyben a bizonytalanságát IS a mindenki által változtathatósága - reagálásával ) WIKIPEDIA IS.

Aki - csak - arra ad amit ott olvashat, az tájékozottságát egy viszonylagos ' kőcsiszolás ' pillanatnyi ténye szerint alakítja, és nem biztos, hogy a valót sajátítja el..... szerintem, ezért fenntartással kezelhető !

Kokó 2016.01.18. 11:09:52

'Aszter kérem !
Az a gömbölyűnek látszó kavics, mire teljesen gömbölyű lesz, addigra "elfogyik" !
És mielőtt elfogyna, a tömege akkorka lesz csak hogy már a szél is fel tudja emelni....
Ha meg a szél felemeli, akkor mivel a szél sebessége nagyságrenddel nagyobb mint a vízé, ha nekivágja egy hasonló szemcsének akkor törik, és a kristálylapok mentén kialakult torz formát vesz fel...
Tehát tökéletesen gömbölyű kavics, az utópia...:-))))
Mint ahogy a tökéletes lexikon is az, vagy a vikipédia...::-)))))

ZorróAszter 2016.01.18. 11:12:31

Kedves Relatív!

Szentigaz! Én is csak kisebb gépelési hibákat javítgattam először. Aztán pár éve Onagy olvtárs írt egy bejegyzést egy Mózsi Ferenc nevű költőről, aki ráadásul személyes ismerőse is volt. Ennek ellenére jól belecsapott a lecsóba a Wikipédia cikkre alapozva, amiben három Mózsi Ferenc nevű ember volt összegyúrva.

A költő, Sánta Ferenc író fia, aki szintén Mózsi Ferenc néven írt jó régen és azóta újra, meg egy szintén Mózsi Ferenc nevű szlovákiai magyar pedagógiatudománnyal foglalkozó tanár.

Ráadásul mikor megnéztem akkor látom, hogy a cikkírónak már a többi wikipédista felhívta figyelmét minderre, de a füle botját se mozgatta. Úgyhogy én voltam rákényszerítve, hogy legyőzzem a lustaságomat, és szétszálazzam az összegabalyodott három embert.

:o)

ZorróAszter 2016.01.18. 11:13:48

Ja! De Onagy olvtárs ezt nem láthatta, mert bele kellett volna néznie a wikipédisták belső beszélgetésébe.

ZorróAszter 2016.01.18. 11:19:18

Kedves Kokó!

Rátapintott a lényegre :o)

De a kaviccsal kapcsolatosan nem értek egyet Önnel. Ugyanis akkor ilyen mértékben sem alakulhatott volna gömbbé. És a tökéletesebb, szemmel már nem kivehető pontosságig tényleg csak egy hajszálnyi kellett volna még.

Én észre sem vettem. Csak mikor megmutatták.

Akkor el is szontyolodtam.

little 2016.01.18. 12:48:22

Voltunk többször is gyerekeinkkel nyaralni Maine államában, az Acadia Nezeti Parkban, ahol van egy beach, nagy gömbölyű kövekkel.
www.google.ca/search

little 2016.01.18. 12:49:48

Otter Cliffnek hívják, és gyönyörű.

www.acadiamagic.com/OtterCliff.html

ZorróAszter 2016.01.18. 13:12:16

Hirtelen Arcadiának olvastam.

Tényleg szép.

Azt nem tudom, mitől van az, hogy az egyik part strand, a másik meg ilyen kavicsos. Talán ha gyors a dagály, elviszi a homokot.

Franciaországban azt hiszem a normann partok ilyenek.

CsipkeRózsa 2016.01.18. 14:44:18

"És én elhatároztam, hogy lesz egy füzetem, amibe mindent ami a világon csak létezik, minden bölcsességet és mindent ami csak van a világon, bele fogok írni abba a füzetbe.",

és megszületett a Wikipédia ötlete.

ZorróAszter 2016.01.18. 16:24:01

Kedves Csipkerózsa!

Sajnos nem nekem.

Én bevallom, amikor tudtam, hogy mi a Moore szabály és mi a következménye: ez az exponenciális fejlődés, akkor se esett le hogy ennek a zsebrevágható telefon lesz a következménye.

Meg hogy lassan a telefonban elfér egy komplett könyvtár.

Arra is emlékszem, azt gondoltam, hogy a monitoron fekete alapon zöld betűkkel nem lenne olyan élmény az Egri Csillagokat olvasni. És eszembe sem jutott, két egérkattintás, és nézem a laptopomon akár a filmet is.

ZorróAszter 2016.01.18. 16:26:40

Valami nem kóser a számlálóval. Az olvasók száma nem nőtt, aztán hirtelen a kommentszám nőtt egyel.

Már korábban is rémlett, de azt hittem, káprázik a szemem.

Miért fejlesztenek, ha megszűnik a NOLBLOG?


Vagy mégse szűnik meg?

little 2016.01.18. 17:25:43

A wikipedia érdekes dolog. A kitalálói, mint a Goggle milliárdosok lehettek volna, ehelyett, a felületen nincsen hirdetés, és csupán jótékony évi hozájárulásokra támaszkodnak.

Hivatlan (látogató) 2016.01.18. 18:33:18

Valaki megtalálta a maga kavicsát, és lemodellezte:

www.mernokkapu.hu/keptar/2/Mernok_kepzes/Gomboc/pic-gomboc_keplet.jpg

ZorróAszter 2016.01.18. 20:18:35

Kedves Virág elvtárs!

Érdekes hogy ez jutott róla eszébe.

Mindig elhatározom, hogy végre utána nézek, hogy mi is ez, de mindig elfeledkezem róla.

Vagy csak lusta vagyok.

Pedig megérdemelnék.

ZorróAszter 2016.01.18. 20:25:55

Mikor hallok róla, mindig az jut eszembe róla, hogy ez olyan, mintha azt mondanák, létezik örökmozgó.

Aztán mindig beugrik, hogy létezik örökmozgó, de csak elsőfajú.

Ha az se létezne, akkor nem lehetne gömböc se.

De ne kérdezze, honnan vettem ezt a marhaságot. Vagy hogy mi az összefüggés szerintem a kettő között, mert gőzöm sincs.

ZorróAszter 2016.01.18. 20:30:47

Kedves Little!

Valójában az alapötlet evidens. Mármint hogy számítógépes enciklopédia a neten.

Engem az döbbent meg mindig, hogy milyen nagyszerűen lettek kitalálva a szabályai, hogy ne essen szét az egész a sokmillió szerkesztő ellenére sem.

Szóval első pillantásra semmi különös. De ha jobban belegondolunk, akkor aki kitalálta a szabályokat hozzá, az egy zseni volt.

Mindig erre döbbenek rá, amikor valamilyen szabály akadályoz, és belegondolok.

ZorróAszter 2016.01.18. 21:03:21

17. Hivatlan (látogató)
2016. 01. 18. 18:33

Nahát! Rákerestem a goglin a "gömböc örökmozgó" szavakra és ezt találtam:

"Egy korai kutatásukban 2000 mosott kavicsot vizsgáltak meg Rodoszon, és nem találtak köztük olyan testet, ami egyensúlyi szempontból a gömböcre hasonlított volna."

Akkor erre gondolt?

ZorróAszter 2016.01.18. 21:55:51

Tényleg nem megy a számláló. Megállt 65 látogatónál és 13 kommentnél.

Most 21 kommentet mutat de továbbra is 65 látogatást.

ZorróAszter 2016.01.18. 22:22:42

Utána olvastam a gömböcnek, de ugyanazt nem értem mint az első híradásokat:

van például egy forgási ellipszoid. (egy labda amire ráülünk kb ilyen.)

Mondjuk fából. Annak levágunk az aljából egy darabot a szimmetriatengelyére merőlegesen.

Akkor azon a talpon stabil. Ha meg felfordítjuk, akkor azon meg instabil. Az miért nem gömböc?

Ha meg az a gond, hogy így visszatér a stabilis állapotba, akkor meg tegyük meg ugyanezt egy tojással. Úgy nem tér vissza.

Szóval ezt most se értem.

Mit kéne elolvasni hogy értsem?
süti beállítások módosítása