Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Tűzoltó műhold

2016. szeptember 08. - ZorróAszter

Sajnálkozva nézem évek óta a hatalmas erdőtüzeket Amerikában, de már itt Európában is. És nem is nagyon értem, hogyan lehetséges, hogy a tűz ennyire elharapózzon.

Nyilván a szárazságon és szélen kívül fontos ok lehet, hogy a tüzek lakott területeken kívül lobbannak fel, és csak akkor veszik észre, amikor már elhatalmasodott, és már a lakókörnyezet közelében jár.

Azt nem értem, hogy ilyen gazdag országok miért nem veszi igénybe a műholdas technikát? Szerintem még a szinkron műhold pályatávolságából is elegendő lenne egy méternél kisebb tükörátmérőjű infratávcső. És az infratávcső érzékenységét egy nagyobb, pár köbméteres farakás égésének megfelelőre beállítani.

A rendszer viszonylag rövid idő alatt felmérné az összes legális infravörös fényforrást, erőműveket, kohókat, egyéb hőkibocsájtó gyárakat, félig szunnyadozó vulkánokat, gejzíreket, és aztán riasztana az ezeken kívül, főleg erdőkben felbukkanó újakra. Ezeket pedig percek alatt elérné a készenlétben tartott tűzoltó repülőgépek valamelyike. Nyilván nem kellenének a monstrumok sokezer literes tartállyal, hanem kisebb, gyorsabb gépek egy-két tonnányi oltófolyadékkal permetezve.

Bár az is igaz, hogy ilyenkor az előző tűz óta felhalmozódott, el nem korhadt aljnövényzet ég. És ha nem jön hamar újabb, akkor ennek a halmozódása egyre intenzívebb tűzzel fenyeget.

De talán ki lehetne találni valami iparágat az elszáradt aljnövényzet, faágak, kidőlt fák hasznosítására, és a megtisztított területekkel tűzzáró sávokat létrehozva az erdőkben.

 

Abból a sok milliárd dolláros kárból, amik erdőtüzekből keletkeznek, rég futotta volna rá. Főleg mivel egy ilyen műhold mellékesen még bármi mást is csinálhatna. Akár tévéműsorokat is sugározhatnának.

 

2016. 09. 08.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr2411655002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsipkeRózsa 2016.09.08. 14:00:54

Lehet, hogy az ezzel foglalkozó szakemberek nem ismerik a műholdas megoldás ilyen célú felhasználását. Súgni kellene nekik, hogy van ilyen okos és hatásos elképzelés.

Az elszáradt aljnövényzetre vonatkozó tűz keletkezése és az aljnövényzet hasznosítása ezek szerint szntén megoldható lehetne.

ZorróAszter 2016.09.08. 14:11:40

Valami van állítólag, de nem az igazi. Riasztásra nem használnak ilyesmit, csak tudnám, miért. Szerintem még a szinkronműholdak pályájáról is láthatónak kellene lennie egy nagyobb farakás hőjének az infratartományban.

Én azon morfondíroztam, nem okozhat-e galibát az, hogyha évtizedekig nem ég el az aljnövényzet csak szaporodik fel egyre nagyobb mennyiségben, és akkor üt be a ménkű. De azt hiszem, nem. Hisz tuti van olyan terület, ahol hosszú évtizedek óta nem volt tűz.

pettra01 2016.09.08. 14:53:19

Ki kell dolgozni az ötletet és eladni jó pénzért.

ZorróAszter 2016.09.08. 15:17:44

Sajna a kidolgozáshoz tudni kellene, hogy mennyire nyeli el a légkör az infravörös fényt. És hogy ennek figyelembe vételével elég-e egy ekkora tükör. Vagyis hogy pont azt kezdje el meglátni, ami már veszélyes.

Az a program, ami megtanulja, hogy mi a szokásos infraforrás, és mi a különös, vagyis vélhetően tűz, az tök érdekes. De akár ki is lehet takarni minden mást, ami nem erdő.

littke 2016.09.08. 15:44:34

Kedves Z.
Én biztos vagyok abban, hogy ezt a technikát már alkalmazzák.
De: az ártalmasabb erdőtüzek, lakott területekhez közel vannak, és ezeket szerintem az ott élő emberek hamarabb és időben jelentik. Mert a műhold csak nagyobb tüzeket képes észlelni.
Magam is jártam Kaliforniában ilyen helyeken, (egyszer Santa barbarában egy luxus negyedben, ősfenyők között, egyszer meg a Yosemite nemzeti parkban....elképzelhetetlen mennyire szárazak ezek a részek, és többnyire száraz fenyőfa tükkel vannak vastagon beborítva, és száradozó fenyőkkel körülvéve. Egy tűz kitőrésének veszélye hihetetlenül magas, ha kitörik, csak egy eldobott csikk eredményeként, hihetetlen gyorsan terjed.
Ezek a helyek, bár sokszor gyönyörűek, emberi lakottságra szerintem alkalmatlanok.
Amik távoli erdőkben történnek, villámcsapás eredményeként legtöbbször, kevésbé veszélyesek és amíg a lakott területek nincsenek veszélyben nem is igen szállnak velük szembe.

ZorróAszter 2016.09.08. 16:15:04

Kedves Little!

Amiket én a témában hevenyészve találtam, ott kárfelmérésre meg veszélyes kiszáradás előrejelzésére használtak műholdat. De lehet hogy csak szokásos módon figyelmetlen voltam.

Én amikről az utóbbi időben hallottam, ott ugyan kifejezetten nem mondták ki, de azt spekuláltam ki, hogy már órák óta égett az erdő, mire észrevették.

Van állítólag olyan oltófolyadék, amit akár egy vadászgépről is le lehet dobni, és jó nagy területet beterít és nagyságrendekkel hatékonyabban olt, mint a sima víz. Szerintem ez lehet az a pirosas, vagy inkább rózsaszínes folyadék, amit láthattunk az utóbbi időben.

Végre nemcsak népirtásra használnának vadászbombázókat.

littke 2016.09.08. 17:18:36

@ZorróAszter:
Kedves Z.
A vadászrepülőgépek alkalmatlanok, mert nem képesek a súlyos vizet, avagy tűzcsillapítot (általában foszfát műtrágya lapú), cipelni. Bombázók igen.

Továbbiakat olvashat a légi tűzoltás mikéntjéről, angolul, a mellékelt linken:
en.wikipedia.org/wiki/Aerial_firefighting

ZorróAszter 2016.09.08. 18:57:12

Kedves Little!

Köszi szépen.

Viszont mint az utolsó mondatom mutatja, és sem egyszerű vadászgépre gondoltam, hanem vadászbombázóra.

Én azt hiszem, nem erre az oltófolyadékra gondoltam, hanem valami rózsaszínesre. Aminek még nagyobb a hatékonysága, vagyis viszonylag kis mennyiséggel be lehet teríteni vele viszonylag nagyobb területet. És mintha nem is így öntötték volna, hanem félig-meddig mintha permetezték volna. De lehet hogy csak azért látszott, mert kevesebb volt az anyag.

ZorróAszter 2016.09.09. 07:16:17

Még az jutott eszembe, hogy ennek a távcsőnek nem kellene olyan precíz megoldásnak lenni, mint mondjuk a Hubble-nak, aminek a lényege a képalkotás. Itt lehetne akár vacak foncsorozott műanyagtükör is, mert itt az egyszerű észlelés a lényeg. Ilyen könnyű, vacak műanyag tükör mérete akár több méteres is lehet, ha a felbontás miatt az kellene.
süti beállítások módosítása