Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Üdvözlőtávirat Tet idején

2013. január 30. - ZorróAszter

Már csaknem félszázada, 1968 január 30-ról 31-re virradó éjszaka a Vietkong, a Nemzeti Felszabadítási Front és a Vietnami Néphadsereg nagyszabású akciót indított dél-vietnami célpontok ellen.

 A Tet-offenzíva fontosabb célpontjai

 

A kezdeti ijedtség múltával az amerikaiak felmérték a dolog valódi jelentőségét és méreteit, és nem aggódtak tovább: az akciósorozat végülis teljesen elhibázottnak tűnt. Rosszul kiválasztott és túl sok célpont, elaprózott, könnyen körbe zárható erőkkel. Tartalék, utánpótlás jól láthatóan minimális vagy kevésbé finoman fogalmazva - inkább semmi.

Elesett Vietkong katona holtteste a saigoni Amerikai Nagykövetség kertjében. Don Hirst amerikai haditudósító fotója.

 

Amikor a saigoni Amerikai Nagykövetség parkjába beszaladt egy Vietkong harcos, szitává lőtték.

 

Inkább tűnt az akció gyerekes meggondolatlanságnak, mint akárcsak veszélyes szimbólumnak. Tán ma sem másnak.

 

Az akciósorozat lassan kifulladt, a fegyverek elhallgattak. (Bár a csaknem októberig húzódó kisebb csete-patékat is ehhez a hadművelethez szokták sorolni. Pedig többségük inkább az évek óta tartó akciósorozat láncszemei voltak. A legsúlyosabb harcok Hue és környékén március végére fejeződtek be. )

 

Az amerikaiak mosolyogva összenéztek: ugye megmondtam a kezdet kezdetén. Miféle hülye akció volt ez? Giaptól láttunk már sokkal komolyabbakat is. A franciákról nem beszélve. Ők pláne láttak.

Nguyen Ngoc Loan tábornok, a dél-vietnámi rendőrség vezetője személyesen öl meg egy megkötözött, fogságba esett Vietkong harcost.

Eddie Adams Pulitzer díjas felvétele.

 

 

 

 

 

 

 

De lassan mindenki, az amerikai elnöktől az odakint ordítozó tüntetőkig, a sorkatonáktól a tábornokokig, a kémfőnököktől és szemüveges egyetemi tanár tojásfej külügyértől az odahaza tévé előtt télipihiző parasztokig minden egyes amerikai egyszercsak a markába nyomva érezte ugyanazt a frissen kézbesített táviratot.

 

A szövege hevenyészett fordításban ez volt:

 

MI SOHASEM FOGJUK FELADNI + HA TI FOLYTATJÁTOK, MEGHAL MÉG SOK MILLIÓ VIETNAMI ÉS MÉG PÁR TÍZ VAGY SZÁZEZER AMERIKAI + DE MI NEM ADJUK FEL SOHA + A VILÁG PEDIG ÚGY FOG RÁTOK NÉZNI, MINT A NÁCIKRA + ÜDVÖZLETTEL: VO NGUYEN GIAP +

 

A háború még évekig tartott.

 

Vo Nguyen Giap tábornok (1911. augusztus 25. - )
Sosem ismerte el, hogy a Tet lélektani indíttatású akció volt. Fenntartja, hogy a szokásosnál kiterjedtebb,  összességében katonai szempontból rosszul sikerült, de tisztán katonai hadművelet volt.

 

 

2013. 01. 30.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr528907264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lujza 2013.01.30. 19:47:45

Mindenkinek, aki értelmi szerzője valamint anyagi haszonélvezője volt ennek és bármilyen más háborúnak, azt kívánom, hogy mást se lássanak éjszakánként - minden éjszaka -, mint ezeket a képeket.
nem vagyok én bosszúálló, nem kívánom, hogy éljék is át ezeket a borzalmakat, áááá, dehogy! Elég, ha minden éjszaka ezt látják életük végéig. Én megelégszem ennyivel.

ZorróAszter 2013.01.30. 20:10:27

Kedves Lujza!

Akkor Önnek nem is ajánlom azt a pár másodperces filmet, aminek ez a kockája bejárta a világsajtót.

Az még rémesebb.

little 2013.01.30. 20:12:18

Kedves Zorro,

Az a joslatom hogy egyre kevesebb ilyen haborut fogunk latni.
Az amcsiknak elment az etvagyuk, dronokkal probalnak majd elintezni dolgokat, azokkal persze nem igen lehet sokat elerni.
Befolyasuk csokkenni fog...ennek jo vagy rossz kovetkezmenyeit nehez nekem felertekelni.

Mas: Nem ertem miert nem tudod ezt a posztot a frissitobe kozvetlenul feltenni....ugyanakkor a szakiket stb figyelmezo posztot igen?

ZorróAszter 2013.01.30. 20:22:18

Kedves Little!

Én sem értem. Talán műszaki hibának álcázott cenzúra. Ugyanis ezek az átirányításra létrehozott blogok is blokkolódnak rossz esetben még pár óra alatt. Mintha valaki észrevenné, hogy mégiscsak betornásztam magam valahogy a címlapra, és tenne róla.

Szerintem csak látszólag: ez nem étvágy, hanem pénz kérdése.

Most, hogy a Szovjetuniónak vége, nincs értelme ilyen harcot vívni. Nem is költséghatékony.

De más helyzeten újra az lehet.

A technika persze alapvető, de nem minden.

relatív 2013.01.30. 20:25:08

Érdekes - de egyben jellemző IS - a 'nyugati' civilizáció véleménye a 'Keleten' történő események ( mind fegyveres harc, mind gazdasági folyamatok ) megítélése szempontjából.
Mentalitásbeli különbség van az ottani emberek gondolkozásmódjában a közismert nyugati gyarmattartókkal összehasonlítva.
A történelmi ismeretek e tekintetben IS sok olyan tényezőre világítanak rá, mely az európai, amerikai ( ami alapvetően európai ) emberek számára logikátlannak tűnnek, a kitartás, a jelenségek megoldásának számunkra igen érthetetlen lassúság, és egyben az önfeláldozás magas foka a túlélés mindenáron való ragaszkodását szem előtt tartók számára ismeretlen fogalom.

A blog által felemlített eset IS egy ilyen - számtalan hasonló eset mellett - 'nehezen indokolható meggondolás alapján indított támadási manőver volt, mely számolt a helyiek segítségével döntő erővel , de nem számolt az akkor még nagyobb tűzerővel, utánpótlással rendelkező modern haderővel.

Későbbi eredményes manővereikben már ezeket a tanulságokat - a szétszórt csapások további gyakorlata mellett - hasznosítva kicsi győzelmek sorozatával kerültek döntő fölénybe, felmorzsolva a 'nagy amerikai haderő' minden állását, és így vívták ki az egyesítést !!

little 2013.01.30. 20:38:35

Zorro amit en mondok az az hogyha ezt a posztod a Zorroeszter3 bloggodban irtad volna es nem abban amiben, akkor tudtad volna siman, egyenesen a frissitobe tenni. Probaltad?

aLEx 2013.01.30. 20:57:23

2.

"...nem is ajánlom azt a pár másodperces filmet, aminek ez a kockája bejárta a világsajtót."
Hol az a link? Azért én megnézném.

ZorróAszter 2013.01.30. 20:59:14

Kedves Little!

Igen, de az is pár óra múlva eltűnt a frissülőből, és újat kellett csinálnom. Nem szeretném, ha sok blogom lenne egy-egy bejegyzéssel.

Ez a zorroaszter3 is el fog tűnni előbb-utóbb.

És akkor kell csinálnom egy zorroaszter4-et.

aLEx 2013.01.30. 21:06:18

Zorró!

Akkor gyorsan küldd azt a linket, hogy megnyithassam, mielőtt eltűnik a posztod!

ZorróAszter 2013.01.30. 21:13:37

Keresem-keresem!

Fannyvár 2013.01.30. 21:27:12

Érdekes....Kedves ZorróAszter,


éppen a hétvégén néztem meg egy másik katonai hadműveletről készült pontos és a valóságnak megfelelő (megtörtént esemény, napló + történelmi tények) filmet Ridley Scott filmjét. A sólyom végveszélyben-t. 1993. október 3-án több mint 100 ejtőernyős amerikai katonát dobtak le Mogadishuban, Szomália fővárosában, az elszabadult és átláthatatlan - törzsi, és ilyen-olyan érdekeltségű - polgárháborút tovább bonyolítva. Akkor az amerikaiak a - valójában - kommandós akciót 45 percesre tervezték, 16 órás vérfürdő lett belőle. A szupernek számító Hawk helikopterek - és az őket irányító katonák - voltak a film főszereplői ( és a valóságban)... Az amerikaiakat nagyon megosztotta ez az értelmetlennek tűnő hadművelet, és áldozat, amihez az ENSZ sem adta hozzájárulását, mégis véghez vitték..mert magabiztosak voltak. Ártatlan civilek, katonák haltak és sebesültek meg a szorult helyzet miatt kialakult pánikszerű gyilkolászásban.

Bocsi az offért... Postja felidézte a nemrég látott döbbenetes képeket...én botor végignéztem a 144 perces mozit...végig és kizárólag a harcról szólt...

Ott a kudarcot az amerikaiak itt a vietnámiak szenvedték el.


A Vietkong lélektani, ideológiai hadművelete véleményem szerint a már morálisan megingott ami állapotok hatására jobban elérte a célját, annak ellenére, hogy katonailag csődnek számított..ha jól gondolom.

Ilyen ez az elvakult, eldurvult emberi lélek .... Már nem számít semmi...áldozat, hős és egyáltalán EMBER, mindegy...leírható veszteséggé válik. Csak a világ közvéleménye, a kívülállók véleménye, a családok (civilek) háborgása, tiltakozása jelent/het valami gátat...vagy talán az sem, ha a szándék - és az indulat - elszabadul.


+++


Fanny

Shakespeare 2013.01.30. 21:37:22

A katonai akciók soha nem kiszámíthatók, csak abban az esetben lett volna értelme a mogadishui dolognak, ha nem száz ejtőernyőst dobnak le, hanem kétezret és 10 perc alatt felszámolnak minden ellenállást. 20 évvel később könnyű okosnak lenni.
Orbán eltakarításához sem lesz elég 50 ember, mint valamikor elég lett volna. Ma már a sokszorosa kell és a jövő héten még több.

ZorróAszter 2013.01.30. 21:38:54

Kedves Alex!

2:40 -től kezdődik. Sajna ezen nem látszik, hogy milyen pofával sétált el. Mint egy kéjgyilkos.

KIZÁRÓLAG ERŐS IDEGZETŰEKNEK!

Vietnam War with Walter Cronkite- Tet Offensive part 3
www.youtube.com/watch?v=8ENhJ8EQYKo

Fannyvár 2013.01.30. 21:45:51

12. Shakespeare (látogató)
2013. 01. 30. 21:37


ennyire nem vagyok katonai szakértő :) Abban totál igazat adok, hogy később mindig könnyebb okosnak lenni.


Talán OV-val kapcsolatban is érvényes ez a tétel, nem?


üdv... Fanny

ZorróAszter 2013.01.30. 21:49:06

Kedves Fanny!

Homályosan emlékszem egy jelenetre, amikor a reptéri váróban a segélyszállítmányra váró vöröskereszteseket a megérkező amerikai katonák puskatussal leütlegelik a padlóra, azok meg döbbenten néznek, amíg feljbe nem vágják őket.

Pár jelenlevő amerikai próbál a katonáknak kiabálni, da azokat is leütötték.

Ez is ott volt?

Igen, ez a Tet offenzíva nagyon furcsára sikerült.

Lehet, hogy Giap már azért nem vallja be az eredeti szándékot, mert hatalmasok voltak a veszteségek, ami túl sok egy mégoly sikeres lélektani hatáshoz is.

Shakespeare 2013.01.30. 21:56:35

Fanny, sajnos az idő múlásával egyre nagyobb árat kell fizetni. Én aligha
fogom megtudni, de majd gondolj rám, én mondtam. A ma néhány száz
hamarosan ezrekre fog rúgni.

ZorróAszter 2013.01.30. 22:02:00

5. relatív (látogató) 2013. 01. 30. 20:25

Kedves Relatív!

Igen, a keleti emberek gondolkodása nagyon más.

Én ezzel akkor szembesültem, amikor ifjúkoromban kínai regényeket olvastam. Mindig az volt az érzésem, mintha szemellenzőt adott volna rám az író, és nem engedné, hogy arra nézzek, amire akarok. Leír mondjuk egy szobát, de ami engem érdekelne, pont arról nem ír semmit.

És ez a furcsa érzés végig: két ember beszélget, és várom, mikor kérdez rá a lényegre, de mindenről beszél, és mindent megkérdez, de pont azt nem, ami számomra nyilvánvaló lenne.

------------------------

Igen. Giapék általános felkelésre számítottak, de senki nem értette, mit akarnak, és meddig tart ez az egész.

Nem mertek csatlakozni, mert nem tudták, mi a cél.

Addig csak gerillatámadások voltak, azokhoz meg értelmetlenség felkeléssel csatlakozni.

lujza 2013.01.30. 22:12:53

Jaj, hát pont a lényeget hagytam le:

www.youtube.com/watch?v=1dYaiKfX47w

ZorróAszter 2013.01.30. 22:18:27

Érdekes. Nekem Jimi Hendrix nem a legnagyobb kedvencem, de ezt a számot én is csípem.


Meg pl. a Purple Rain-t is.

aLEx 2013.01.30. 22:34:35

Kösz a linket!
Azért is jók az ilyen linkek, mert a weboldal jobb szélén rengeteg hasonló témájú filmet lehet találni. Szóval kösz!

Didgeridoo 2013.01.30. 22:37:55

Micsoda őrültség embereket halálba küldeni csak azért, hogy lelkiismeret furdalást keltsenek az amerikaiakban. Szerintem inkább vezetési hiba volt.

ZorróAszter 2013.01.30. 22:38:40

OK

Ha megtalálom azt a filmet, ahol lazán sétálgat visszadugva a pisztolyt az övébe, szólok.

Az az igazán érdekes felvétel.

ZorróAszter 2013.01.30. 22:41:47

Kedves Didgeridoo!

Bennem is motoszkált ilyesmi gondolat, de Giap tagadja.

De lehet hogy tényleg csak azért, mert nagyon sok lett az áldozat.

ZorróAszter 2013.01.30. 23:10:26

Most találtam meg a kivégzett katona nevét: Nguyễn Văn Lém százados.

Vajon mi lehet a Nguyen? A leggyakoribb vietnami keresztnév? Mint nálunk a János?

maxval bircaman HFJDFHCJ 2013.01.31. 09:20:49

24.

Minden második vietnámit így hívnak. S ez NEM keresztnév, ez vezetéknév, a vietnámiak úgy írják a neveket, mint a magyarok, azaz vezetéknév + keresztnév, s ezt - a magyarral ellentétben - más nyelven írva sem fordul meg.

Ho Chi Minh valódi neve is Nguyen egyébként. A dél-vietnámi elnök neve is Nguyen volt.

Szóval mint a magyar Kovács, de míg a magyar Kovács alig a magyarok 10 %-ának a neve, Vietnámban a Nguyen aránya közel a lakosság felének a neve.

ZorróAszter 2013.01.31. 09:51:54

Kedves MaxVal!

Igen. Én is próbáltam utána nézni. Valamikor a XIII. század legelején megbukott egy dinasztia (Ho dinasztia), és a következő mint rendesen elkezdte üldözni az előző dinasztia családtagjait és híveit. És ezen sokan úgy segítettek, hogy felvették a Nguyen nevet. Aztán ugyanez megismétlődött még a XVI. században is. De ez csak az angol wikipedia Nguyen címszavánál szerepel. Nehezen találtam meg újra.

Szóval teljesen otthon érezhetjük magunkat a vietnami történelemben.

Fannyvár 2013.01.31. 09:54:09

15. ZorróAszter (szerkesztő)
2013. 01. 30. 21:49

nem...az a jelenet, amit említ kedves ZorróAszter, nem a Sólyom végveszélyben-ben van...legalábbis én nem láttam ilyesmit ott.


Ami Giapot illeti, asszem egyetértek Önnel...és nem értem Giapot...mondjuk általában nem értem a háborúzásba menekülést sem, amit hősiességnek hívnak.




:(

Fannyvár 2013.01.31. 09:54:53

16. Shakespeare (látogató)
2013. 01. 30. 21:56


Sajnos egyet kell, hogy értsek...de segít-e ez valamit? :(

kimitakevolt 2013.01.31. 09:57:51

A kép a vietnámit fejbelővő tábornokkal ami kegyetlenséget ábrázolja és szimpátiát kelt az áldozattal és úgy általában is vörösökkel
Hát igen
Nézzük csak mit mond a kép történetéről Eddie Adams a készítője:

"Napokkal később tudtuk meg hogy az elfogott fickó vietkong hadnagy(sic!) volt, és megölt egy rendőrt másodpercekkel azelőtt hogy elfogták és a helyszínen kivégezték. Papírok voltak nála amik igazolták, hogy a vietkonghoz tartozik.
" Csak később tudtam meg hogy a kivégzett fogoly saját kezűleg ölt meg egy rendőr őrnagyot, Loan legjobb barátját, majd késsel végzett a rendőr családjával is. A feleségével, hat gyerekkel, a nyolcvanéves anyjával...
Mikor elfogták, mindezt még nem tudtam róla. Csak ott voltam a történteknél, és elkészítettem a fényképet."

" A tábornok kivégezte azt a vietkongot, én pedig a kamerámmal megöltem a tábornokot. A fényképek a legerősebb fegyverek közé tartoznak - az emberek hisznek a felvételeknek, pedig azok hazudhatnak, akár bármilyen manipuláció nélkül is. Van, amit a képek sem tudnak elmondani: "Mit tettél volna, ha te vagy az a tábornok, akkor és ott, azon a forró napon, és elkapjátok az az úgynevezett "rosszfiút", azután, hogy felrobbantott párat a saját katonáid közül? Honnan tudod, hogy te nem húztad volna meg a ravaszt?

és a lényeg :

"Később személyesen kért bocsánatot a Dél-Vietnam bukása után családjával Amerikába menekült tábornoktól, amiatt hogy besározta az ő, és családja hírnevét. Nguyen Ngoc Loan- halála után pedig Adams az igaz ügy harcosának nevezte:"


"Ez az ember egy hős volt, Amerikának siratnia kellene. Dühít, hogy anélkül kellett elmennie, hogy az emberek tudnának valamit róla."

lemil.blog.hu/2012/11/24/villamposzt-_egy_fenykep_margojara

Fannyvár 2013.01.31. 10:19:33

"A fényképek a legerősebb fegyverek közé tartoznak - az emberek hisznek a felvételeknek, pedig azok hazudhatnak, akár bármilyen manipuláció nélkül is. Van, amit a képek sem tudnak elmondani.."

Nagy igazság!

ZorróAszter 2013.01.31. 10:47:26

29. kimitakevolt 2013. 01. 31. 9:57

Kedves Kimitakevolt!

Nguyen Ngoc Loan tábornok volt a vietnami rendőrség főnöke, egyben az amerikaiak által szervezett Főnix program, a túlórázó rendőr és katonatisztekből összeállított halálbrigádok feje.

A Főnix megfelelő díjazás ellenében irtotta az embereket. A főnök el is mesél egy sztorit, amikor a túlzott anyagi motiváció egy kisebb galibát okozott.

A Főnix megtudta, hogy egy külvárosi vendéglőben rajta üthet a Vietkong egyik vezetőjén. A civilbe öltözött katonák és rendőrök rajta ütöttek a vendéglőn, agyonlőttek kilenc embert, és a sikoltozó nők közepette levágták a Vietkong főnök fejét.

A rendőrségen kigurították a zsákból a fejet, és elkezdték nézegetni és összehasonlítani a fotóval. Főleg a fülét, ami jellegzetes.

Hát ez nem stimmelt. Ez nem ő.

Később kiderült, hogy főleg autókereskedők voltak az áldozatok, meg egykét más foglalkozású civil.

A főnök nevetve mesélte, hogy még szerencse, hogy így a bakit a Vietkongra tudták fogni. Bár általában senki se hitt ebben a verzióban.

Forrás: ötrészes CIA című amerikai filmsorozat halálbrigádokról szóló epizódja.

ZorróAszter 2013.01.31. 10:52:34

Egyébként aki megnézi a filmen Loan tábornok arcát, az láthatja, hogy egy közönséges hóhér.

"13. ZorróAszter (szerkesztő)
2013. 01. 30. 21:38

Kedves Alex!

2:40 -től kezdődik. Sajna ezen nem látszik, hogy milyen pofával sétált el. Mint egy kéjgyilkos.

KIZÁRÓLAG ERŐS IDEGZETŰEKNEK!

Vietnam War with Walter Cronkite- Tet Offensive part 3
www.youtube.com/watch?v=8ENhJ8EQYKo "

maxval bircaman HFJDFHCJ 2013.01.31. 11:19:51

Nehéz kérdés ez az egész egyébként.

Vietnámiakkal is beszéltem már erről. Kifejezetten demokrata, antikommunista vietnámiakkal is.

Egy részről nem vitás, hogy a kommunizmus iszonyú károkat okozott Vietnámban, s az egyesítés után a vietnámi gulágokban milliók voltak bebörtönözve, százezerek pedig meggyilkolva. Más részről a délvietmámi rezsim annyira népszerűtlen volt, hogy még az antikommunisták is hajlamosak voltak a kommunistákat a kisebbik rossznak tekinteni. Ezen kívül az idegen elnyomás szempontja. Észak-Vietnám sokkal fügetlenebb volt a SZU-tól, mint Dél-Vietnám az USÁ-tól.

Ma már a dolgok rendbe jöttek. A vietnámi kormány visszállította a kapitalizmust, s bár diktatúra van, egyes szabadságjogok vissza lettek állítva: vallás, utazás.

ZorróAszter 2013.01.31. 11:34:29

Igen. Én erre akkor döbbentem rá, amikor mutogatták a Vasháromszög (Saigontól kb. 50 km-re északra) emeletes föld alatti bunkereit.

Elég lett volna egy névtelen besúgó, aki a jutalomért feldobja ezeket. Mégsem tette senki.

Alig egy-két ilyet fedeztek fel véletlenül.

Emilke 2013.01.31. 12:27:15

Ki lehet végezni egy embert, egy bűnöző.
Ahogy a képen láthatón az nem igazság, jog szolgáltatás.
Az közönséges gyilkosság.
Ebben van a probléma.

ZorróAszter 2013.02.01. 23:52:26

Akkorhát mostanra hogy a bejegyzés kifutott és a társalgás is elakadt, már csak egy találós kérdés maradt:

És hol volt mindezalatt Vo Nguyen Giap hadseregtábornok, a vietnami fegyveres erők főparancsnoka?

a. Hanoi
b. Saigon
c. Hue
d. Moszkva
e. Peking
f. Budapest

Figyelem! Itt a megfejtés következik:

f. Vo Nguyen Giap hadseregtábornok eközben gyógykezelés céljából Magyarországon tartózkodott.

lujza 2013.02.04. 22:34:40

Egy kérdés. Nem tudja véletlenül, hogyan halt meg Silvio Gessell?

ZorróAszter 2013.02.06. 12:49:12

Kedves Lujza!

Mikor megláttam hogy Oranienburg, akkor rögtön az első koncentrációs táborra gondoltam, de ez az 1930 még korai ehhez.

A legenda szerint tüdőgyulladásban.

Szóval nem a véletlenül tarkón lőtte magát 25 méterről háromszor fegyvertisztogatás közben eset.

Legalábbis első blikkre.

lujza 2013.02.06. 17:39:29

Igazán köszönöm.

ZorróAszter 2013.02.06. 20:26:53

OK

Nincs mit.

4elefánt 2013.02.16. 18:59:51

38-ra
Ezt úgy is hívják, hogy tisztítótűz!

Jó kis kalamajka!

ZorróAszter 2013.02.17. 22:40:27

Kedves 4elefánt!

Igen. Akár úgy is :o)
süti beállítások módosítása