Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Komment helyett

2012. június 20. - ZorróAszter

Harunalrasid tárgyi tévedésektől hemzsegő cikkéhez (A Kádár kormány igazságszolgáltatása 1956 után )

„ÁVH-ból ÁVÓ, mi a különbség?”

Péter Gábor letartóztatása után az önálló, minisztériumi ranggal bíró főhatóságot, az Államvédelmi Hatóságot visszaemelték a Belügyminisztélriumba. Rövid elnevezése BM ÁVH.

 

Rákosi a legmegbízhatóbb kádereket irányította  az ÁVH-ra, illetve jogelődjeibe: volt illegális kommunistákat, fegyveres ellenállásban résztvevőket, a Szovjetunióból hazakerül kommunistákat. A tiszti állománynak csak kisebbik része volt munkás és paraszt származású fiatal.

A PRO/ÁVO/ÁVH tiszti állományában nagyobb arányban voltak jogi doktorok, mint azóta bármikor. Akár ma az ORFK-n vagy BRFK-n nézünk körül, pedig az elmúlt húsz évben már libáért is kapni jogi doktorátust.

Kádár azért nem tudott megszabadulni az ÁVH-tól, mert Rákosi a legtehetségesebbek egy tekintélyes részét irányította az ÁVH-ba, majd kompromittálta őket a törvénytelenségekkel, embertelenségekkel. Az intelligensebbek, mint Tömpe András, Fehér Lajos még időben felmérték a kockázatot, és gyorsan leléptek.

 

A Magyar Honvédség és az ÁVH sorozott állománya sokszorosan felülmúlta a hazánkban 1956-ban, 1957-ben jelenlévő szovjet erőket.

A magyar fegyveres erők ereje megközelítően három hadseregnyi erő volt. A hidegháborús viszonyoknak megfelelően immár valóban jól felszerelve. Ezt a Szovjet Hadsereg körülbelül hat, kilenc hadsereggel tudta volna leverni minimum több hét, de inkább több hónapos harc során. Különösen mert a Magyar Honvédség feladata a körletekből kivonulva veszélyeztetni a támadók utánpótlását, és/vagy ezzel lassítani a támadást.

 

„Nincs eldöntve, hogy Nagy Imre vagy Kádár lesz-e az elsőrendű vádlott.”

Ahogy 1941 óta Rákosi volt az MKP vitathatatlan vezetője, úgy 1956-ban vitathatatlanul Kádár volt az MSZMP vezetője.  Egyszerűen nem volt más: Rákosi, Farkas, Gerő, Révai komprommittálódott. Akiket szóba hoznak Kádár mellett, azok például a szovjet hírszerzés/állambiztonság tisztjei voltak, és valójában szóba sem kerülhettek (pl. Gerő, Münnich).

 

„A Rajk per idején az ÁVH-nál Bjelov vezérőrnagy volt a mindenható tanácsadó.”

Ez nyilván Fjodor Bjelkin altábornagy akar lenni.

 

Jeniszenko - Ez meg ki a szösz akar lenni? Jevdokimenko MGB alezredes?

 

 

De ezt nem veszem tárgyi tévedésnek: nyilván védi Fjodor Bjelkin és Jevdokimenko személyiségi jogait.

 

„Jól értesültek állították, hogy a Sztálin halálát követő hatalmi harc során Beriját a KB ülésén Hruscsov, Zsukov és más KB tagok a helyszínen lőtték agyon.”

A szovjet KB több száz tagú volt. Egyébként kedves Harunalrasid, nehezen tudom elképzelni, hogy egy ilyen mondatot valaki leírt volna Önön kívül. Úgyhogy vallja be, hogy ezt Ön találta ki. :o)

 

„A szovjet hírszolgálat nem publikálta az esetet. Az elrettentő kivégzések nyilván csak a hadsereg bizalmas parancsában jelent meg, az is csak a magyarországi alakulatok részére, akinek harci morálját volt hivatva megerősíteni.”

Nem ismerünk átállt vagy a káoszban nyugatra szökött szovjet katonáról, pláne tisztről.

 

A katonák ilyen megrendszabályozása harci helyzetben éppen hogy kontraproduktív. Ugyanígy a becsapásuk is.

A szovjet tisztek eléggé jól képzettek voltak, és úgy tudom, ezt kevesen vitatják.

 

Ez vonatkozik arra a hazugságra is, hogy a szovjet katonáknak azt hazudták, hogy a Szuezi csatornánál vannak. Aki volt sorkatona, az mindezeket biztosan tudja. Ezek szerint Ön elbliccelte.

 

Mentő kérdés: mit csinált 56-ban a Szálasi éra után 12 évvel az a sok nyilas?

 

Mind elbújt a budiban?

 

És csak mostanság másztak elő onnan? 56-ban nem?

 

Végezetül néhány szép arc 1956-ból:

 

 

 

2012. 06. 20.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr398907328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shakespeare 2012.06.20. 22:02:48

Bennem most nem is a ténybeli kérdés, mert Istenem, ahány könyv, ahány munka, ahány ember, annyi 56.
Csak azt kérdezem magamban: Most? Miért?
Nem találom a választ.

ZorróAszter 2012.06.20. 22:10:49

Kedves Shakespeare!

Nyilván ahány könyv, annyi hazugság.

De szerintem Harunalrasid ebben a bejegyzésében még csak nem is téved, nem is hazug propaganda brossúrából ollóz, hanem egészen egyszerűen maga találta ki az epizódokat.

Olyan blődséget, hogy Beriját a KB tagok végezték ki, ember le nem írhatott.

Még az ausztál Virradatban se írnak ilyeneket.

kopacsi 2012.06.20. 22:15:50

Zorro, te nem vetted észere, hogy az a cikk Apám által irt tanulmány 1967-ből? És miután ezt már kanadában irta, igy nem volt módja "hiteles dokumentáciokkal" alátámasztani. Lhet vitatkozni vele, lehet korrigálni, lehet meg is cáfolni. De miért kell Rasidot okolni érte?

Shakespeare 2012.06.20. 22:19:35

9és fél éves volt 56-ban. Berija halálakor még annyi sem. :))
Csak nem értem, hogy miért aktuális most szarral kenni Kádárt?
Jaj, bocsáss meg. Dehogynem értem 100 éve született.
Megbocsájthatatlan bűne volt: Egy fejjel nagyobb volt nálunk.
Nem elég ok ez szarral bekenni? Minden lehetséges szarral.

Osszián 2012.06.20. 22:21:26

Kedves Judith, nincs Rasidnál most feltüntetve, magam is azt hittem, Szemenyei írása.

ZorroAszter joggal hihette, hogy Rasid írta.

Hát, meg írtam ott is, a dokumentációt hiányolom, minden tiszteletem mellett.

Hmmmm 2012.06.20. 22:23:08

"ahány könyv, annyi munka"

ki így, ki úgy emlékszik vissza, attól függően, hogy hol is volt azokban a napokban.
ezekben a visszaemlékezésekben sokszor szerepelnek hallomásra alapozott epizódok is.

ZorróAszter 2012.06.20. 22:25:14

3. kopacsi 2012. 06. 20. 22:15

Kedves Hölgyem!

Bocsánat. Nem tudtam. De Harunalrasid nem írja, ki a forrás.

És Ön sem említette a kommentjében.

De most mégegyszer megnézem.

Atlasz 2012.06.20. 22:27:52

3. kopacsi : Visszamentem. Nem láttam szerzőt feltüntetve. Mire jó ez?

ZorróAszter 2012.06.20. 22:30:47

4. Shakespeare 2012. 06. 20. 22:19

Kedves Shakespeare!

Én hálistennek csak a Kádár-rendszerből csipegettem pár évecskét.

És nem is különösebben érdekelnek ezek a dolgok.

De az amit Harunalrasid ír, az közönséges, ám tömény blődség.

kopacsi 2012.06.20. 22:32:46

Osszián, a dokumentunokat keresse meg már más. Mint emlitettem, apám ezt Kanadába érkezése után nem sokkal irta, és miután nem állt rendelkezésére sem az archivum, sőt még a Széchényi könyvtár sem, igy el kell, hogy nézd neki ezeket a kis hibákat. Értesülései viszont belső emeberketől származott, akiket persze 1976-ban még nem nevezhetett meg.
Zorronak meg üzenem, hogy voltak szovjet tisztek, akik átáltak a forradalomhoz, lásd 1956 oktüber 25-én azt a három tankot is, akik nemzeti zászlóval vonultak a Parlament elé.
Az is tény volt, hogy a Novemberben bevonuló szovjet csapatok nagy része meg volt róla gyözödve, hogy a sziezi csatornánál voltak.
Gyanitom, hogy a mai orbán féleFidesz ezért is zárta be a56-os intézetet, hogy a maradék dokumntumok se kerüljenek szem elé.
Arról meg én nem tehetek osszián, hogy nem tudod visszakövetni a cikkről, hogy az a második része lenne az azelött két nappal feltett első résznek, ahol tisztán és érthetően le van irva, hogy én találtam meg apám iratai között és bocsájtottam nyilvánosságra. Az aktualitását pedig a szerintem gyalászatos amnézi váltotta ki, amikor is nosztalgiáztok a Kádár kormány nagyszerüségéről, tökéletesen elfeledve, hogy az mivel is járt.

Osszián 2012.06.20. 22:36:04

Nyilván, miután valamelyik nap lement az első rész, Rasid magától értetőnek tekintette, hogy tudni fogjuk ki a szerző.

Kádárról:

. "November 4-én Ungváron Nyikita Szergejevics Hruscsovval találkozott, majd Szolnokra vitték, ahol megalakította a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt kormányt."

Egyáltalán nem járt Szolnokon.
Kádárt egyszerűen elrabolták, majd Ungváron gyúrták, mire belement, hogy ő legyen Moszkva új embere, azt gondolva, hogy nála csak rosszabbat találnának. Hangfelvétel készült, azt vitték a szolnoki rádióba, ahol orosz géppisztolyok közt egy technikus leadta. Ő az autentikus forrás.

Nov. 7-től már ismert a további történet.

Kádár aligha tudott egyebet csinálni akkor, legfeljebb felköti magát - de fogadjuk el, (vagy ne, kii-ki ízlése szerint, hogy jót akart.

Hmmmm 2012.06.20. 22:39:29

no szóval: Kopácsi Sándor Budapest rendőrfőkapitánya volt, a mai BRFK-é.
parancsutasítási joga volt az összes kerületi rendőrkapitányság felé.
beosztásánál fogva sok mindenről tudott, sok mindenkit ismert, de nem minden fontos szereplőt és nem minden fontos eseményt.
ennyi.

ZorróAszter 2012.06.20. 22:41:07

Kedves Hölgyem!

"Zorronak meg üzenem, hogy voltak szovjet tisztek, akik átáltak a forradalomhoz, lásd 1956 oktüber 25-én azt a három tankot is, akik nemzeti zászlóval vonultak a Parlament elé.
Az is tény volt, hogy a Novemberben bevonuló szovjet csapatok nagy része meg volt róla gyözödve, hogy a sziezi csatornánál voltak. "


A szovjet hadsereg olyan volt, mint a magyar: egy században szolgált az analfabéta üzbég kecskepásztor fiú és a moszkvai elit gimnáziumot végzett csókos.

Vagyis lehetetlen azt mondani a szovjet katonáknak, hogy ez nem a Duna, hanem a Szuezi csatorna, mert lehet, hogy az analfabéta üzbég birkapásztor nem tudja, de a moszkvai gimnazista igen.

Ezen kívül aki volt katona, az tudja, hogy harci helyzetben a katonáknak nem szabad olyat hazudni, ami harc közben a legrosszabb pillanatban kiderülhet.

Ezt nem csak én tudom, hanem tudták a szovjet tisztek is.

kopacsi 2012.06.20. 22:41:12

Osszián, ez most egy olyan játék, hogy én mondtam, te mondtad? Mert szerintem ez elég gyerekes, nem? Különben nem tartod érdekesnek, hogy Kádár tolmácsát ezekből az időkből késöbb "végzetes baleset" érte?

kopacsi 2012.06.20. 22:43:56

Hmmm. viszont voltak közvetlen barátjai is belső berkekben, akiktől sok mindent, (többet mint az átlag ember) megtudhatott.

kopacsi 2012.06.20. 22:44:37

Zorro véletlenűl nincs képed a parlamenti sortüzekről is?

Osszián 2012.06.20. 22:45:12

"Arról meg én nem tehetek osszián, hogy nem tudod visszakövetni a cikkről, hogy az a második része lenne az azelött két nappal feltett első résznek, ahol tisztán és érthetően le van irva, hogy én találtam meg apám iratai között és bocsájtottam nyilvánosságra."

Nos, talán még nem vagyok teljesen gyengeelméjű, de bocsáss meg, közben volt ugyanezen témában egy nagy Szemenyei cikk - nos én meg úgy véltem, az ő írása.
Azt tudtam, hogy nem a Rasidé.
Tudod, Judith a munkám mellett naponta vagy 50 cikket, postot elolvasok úgy menet közben - hát rosszul határoztam meg egy szerzőt, akinek a neve nem volt feltüntetve. Persze, hogy erről nem tehetsz.
Édesapád kitűnő ember volt, és azt nem lehet csodálni, hogy annyi szenvedés után Kádárt hibáztatta: viszont Kádárnak voltak komoly erényei, na és azt édesapádnak is kellett tudni, mit jelent a függés Moszkvától, hiszen 52-ig rendőrtiszt volt, 52-től főkapitány: ismerte hát az iszonyatos kiszolgáltatottságot, tudta, hogy meg vagyunk szállva, és azt is tudnia kellett, hogy a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas években is meg voltunk szállva, és nyilván hallott - és Te is - a csehszlovák lerohanásról 68-ban.
Kádár tudta, meddig mehet el, és meddig nem mehet el.

Osszián 2012.06.20. 22:48:31

14. kopacsi
2012. 06. 20. 22:41

Osszián, ez most egy olyan játék, hogy én mondtam, te mondtad? Mert szerintem ez elég gyerekes, nem? Különben nem tartod érdekesnek, hogy Kádár tolmácsát ezekből az időkből késöbb "végzetes baleset" érte?"

Ja, gondolkodtam is, hogy megírjam: hivatalos dokumentumom ugyanis nincs. Elhittem mindig, mert semmi oka nem volt a technikusnak, hogy ezt állítsa - de ennyi. Árnyalja a szememben a Kádár képet.
A balesetről nem tudtam. Bizony, érdekes.

ZorróAszter 2012.06.20. 22:49:28

11. Osszián 2012. 06. 20. 22:36

Kedves Osszián!

Kádárt nem kellett elrabolni. Kádár 17 éves kora óta volt kommunista. Nem egyszerűen az illegális MKP titkos tagja, hanem a Kommunista Párt, a moszvai székhelyű világpárt tagja.

Ha Hruscsov azt mondja, szükség van rá mint Fidel Castro helyettesére, mert nem bíznak Che Guevara elvtársban, ment volna Kubába.

Legfeljebb kérette volna kicsit magát.

ZorróAszter 2012.06.20. 22:53:47

16. kopacsi 2012. 06. 20. 22:44

"Zorro véletlenűl nincs képed a parlamenti sortüzekről is?"
De vannak, de nem akartam felhasználni, mert most elhatároztam, hogy akkor rövidesen írok róla egy bejegyzést.

Akkor ha jól értem, egy olvasóm már biztosan lesz.

Hmmmm 2012.06.20. 22:54:30

Szolnokról, ha már szóba került:

"Vlagyimir Bajkovnak, a szovjet kommunista párt központi bizottsága egykori magyar referensének memoárjaiból fia ismertetett meg részleteket. Bajkovot Nyikita Hruscsov szovjet vezető hívatta vissza szabadságáról, és küldte Kádár mellé, aki maga kérte, hogy legyen mellette "olyan tolmács, akit ő is ismer, s akit ismernek a szovjet központi bizottságban is".

... A szovjetek csak Szolnokig vitték Kádárt repülőgéppel, tartottak a felkelők légvédelmi fegyvereitől. "A nagyobb biztonság kedvéért éjszaka mentünk. Az egész kormánycsapatot egy harckocsizó zászlóalj oltalmazta, amely rombuszalakzatban haladt. A rombusz közepén, minden oldalról védve haladt a Kádárt szállító tank, haladtak a kormányt szállító páncélozott járművek. Az egész műveletet irányító tábornok, (Pjotr) Ljascsenko a budapesti Parlamentig kísérte az oszlopot a maga harckocsiján. November 7-én reggel érkeztünk meg a Parlamentbe, amelyet szovjet katonák őriztek. A díszlépcsőn vezettek fel bennünket, és Kádár bement abba a terembe, ahonnan ezután csaknem harmad évszázadon át vezette Magyarországot", emlékezett Bajkov."

ZorróAszter 2012.06.20. 22:57:49

18. Osszián 2012. 06. 20. 22:48

Kedves Osszián!

Tulajdonképpen egy Csehovos bejegyzést akartam írni, csak a képek hiányoznak az Etüdök gépzongorára című filmből.

De az a bizonyos tolmács szerepel a végén, mert ő fordította le a Platonovot.

Úgyhogy akkor arra is van egy olvasóm :o)

Ugyanis felgöngyölítettem a rejtélyt. :o)

kopacsi 2012.06.20. 23:14:54

Osszián, várd ki a végét. Ez egy hét részből álló sorozat, amiben még sok mindenről lesz szó. Utána visszatréhetünk a részletekre is.

ZorróAszter 2012.06.20. 23:29:04

23. kopacsi 2012. 06. 20. 23:14

Kedves Hölgyem!

Igen. Megtaláltam.

Szerintem ezt nagyon rosszul csinálták.

Nem derül ki, mit írt Harunalrasid, mit írt Ön, mit írt az Ön Édesapja, és mi csak hivatkozás tőle, vagy mástól.

Osszián 2012.06.21. 00:25:31

Oké, Judith, olvasni fogom. Kösz.

kopacsi 2012.06.21. 00:56:31

Pedig tiszta sor. A bevezetést én irtam, a cikket Apám. mint irtam, nem állt forrás a kezeügyében. De se baj, azért vannak a történészek, hogy rámutassanak pontosan miben és hol is tévedett. Sajnos nála már nem tudunk reklamálni.

lord 2012.06.21. 06:16:39

Rasidnál kezdettől fogva azt reklamáltam, hogy miért nem levéltárba, könyvtárba, múzeumba viszik Kopácsi Sándor írását?
Mi haszon van abban, hogy blogban publikálják?

lord 2012.06.21. 08:26:51

Az egész Kopácsi irodalom, egy önigazoló mesekönyv!

Didgeridoo 2012.06.21. 14:39:07

Tegnap én is hangot adtam annak az észrevételemnek, hogy a Rasidnál megjelent írásból nem derülnek ki a források. Sem az, hogy ki írja, sem az, hogy kitől hallotta. A tárgyi tévedések most végre a helyükre kerültek. Megjegyzem, hogy az egy nagyon közkeletű legenda volt, hogy az orosz katonák nem tudták, hogy nem a Szuezi csatornánál járnak.

Az viszont félrevisz, ha a forradalomról a nyilasok jutnak az eszünkbe. A képekről inkább azt mondanám, hogy egy országban, ha egyik pillanatról a másikra eltűnik az államhatalom, a börtönök megnyílnak, akkor bizony nem csak a lánglelkű forradalmárok akarnak fegyverhez jutni.
Vajon az utcai járókelőkre lövöldöző orvlövészek kik lehettek? Akik nem fényképezték magukat, de akik miatt olyan veszélyes volt a bevásárlás.

MaNetti 2012.06.21. 15:33:19

Azért lassan, de biztosan a helyükre kerülnek a dolgok. Milyen igaz a mondás, hogy egyszer mindenki emberére akad! Üditőbb volt most ZorroAsztert olvasni ebben a kánikulában, mint egy jeges limonádé!
Ja, és a káröröm tényleg a legszebb örömök egyike!

Atlasz 2012.06.21. 16:24:34

Nem lett volna nehéz minden részletnél jelölni, ki a szerző, mi a műfaj, mikor íródott.
Van, aki Rasid nevére ugrik, van, aki Kopácsiéra. Van, aki éber, van, aki stréber.
Lordom, ez mindenképp tiszta haszon!

Quodlibet 2012.06.21. 16:45:57

Berija ügyeb érdemes elolvasni:
www.ketezer.hu/menu4/2002_01/szilagyi.html üdv.

ZorróAszter 2012.06.21. 16:50:13

29. Didgeridoo 2012. 06. 21. 14:39

"Megjegyzem, hogy az egy nagyon közkeletű legenda volt, hogy az orosz katonák nem tudták, hogy nem a Szuezi csatornánál járnak."

Én is jó párszor hallottam életemben, és mindig csodálkoztam, hogyan hihetnek benne.

De ott a hajnövesztőszer, a mellnagyobbító krém és a mindent gyógyító csodagyógyszer éppen aktuális összetevőkkel. Ezekben is hisznek az emberek. Akkor miért pont ebben ne hinnének?

Ja! Hogy egy percre el kellene gondolkodni? Az luxus.

Nyilasok: Szükségesnek gondoltam felemlegetni őket, mert őket viszont mindenki elfelejti, hová lettek 12 évvel Szálasi bukása után.

Szép csendben kiselejtezték őket Franczia Kis Mihállyal együtt. És a mai nyilasok se nagyon döngetik a mellüket.

Így ez egy teljesen nyilasmentes forradalommá változott.

Legfeljebb egy érdekessége van a dolognak: hogyha voltak/vannak mesterei a provokációnak, akkor a nyilasok azok voltak.

Atlasz 2012.06.21. 18:33:31

32. Quodlibet : Érdemes volt, köszönöm!

Didgeridoo 2012.06.22. 10:32:40

Azt gondoltam, hogy a karszalagos képek emlékeztetnek a nyilasokra. De örülök, hogy nem erre gondoltál.
Francia Kiss Mihályról csak annyit tudok, amennyi a wikipédiában van. Ott a csatákban való részvételét emelik ki, a nyilasságról nincs említés.
Azért nem véletlenül kérdeztem, hogy mi lett az elfogott orvlövészekkel.
Ha írsz a témáról, szívesen elolvasom. Remélem nincs sértődés, hogy mindig ahhoz szólok hozzá, amivel vitám van.

ZorróAszter 2012.06.22. 10:45:59

Kedves Didgeridoo!

Én akkor szoktam megsértődni, ha egyetértenek velem.

Francia Kis Mihály a Prónay különítmény oszlopos tagja volt. Később a nyilaspárt tagja lett. 1945 óta álnéven élt. 1956-ban aktivizálódott mint forradalmár, de elfogták, és azonosították.

Orbán Viktor 89-ben még azért volt kiakadva, mert Nagy Imre újratemetésén az ő nevét is be akarták olvasni, és úgy emlékszem, az ő közbenjárására törölték a névsorból az echte nyilasokat. Orbán akkor név szerint emlegette.

ZorróAszter 2012.06.22. 10:51:55

Ja! Nem is figyeltem.

A hölgy karján szerintem vöröskeresztes karszalag van, nem nyilas.

Ha jól tudom, Kanadában él.

Talán az RTL Klubon volt vele riport.

Didgeridoo 2012.06.22. 12:50:05

Ha nem keverem össze egy másik képpel, akkor a hölgy Ausztráliában halt meg, ahol férjhez ment és fia is született. Vele volt egy riport úgy 3 éve.

Francia Kiss Mihályról nem találom az interneten, hogy nyilas lett, talán majd szánok rá több időt.

ZorróAszter 2012.06.22. 13:29:45

38. Didgeridoo 2012. 06. 22. 12:50

Nem. Nem keveri össze. Pillanatnyi elmezavaromban írtam Kanadát.

Franczia Kis Mihály - én azt találtam, hogy Héjjas különítményében dolgozott, és nem Prónayéban, mint írtam.

Ami logikusnak látszik, mert Héjjas is kecskeméti.

Viszont azt olvastam, hogy Prónay és Ostenburg alapította meg a Magyar Fasiszta Pártot. És csak később csatlakoztak Szálasihoz. Viszont Héjjas és Franczia Kis Mihály már eleve nyilas volt.

Akkor én is keresem a forrást.

Didgeridoo 2012.06.23. 15:08:12

39.
Az interneten nem találtam párthoz való tartozásról szóló utalást. Leginkább Orgovánnyal kapcsolatban írnak róla. De az írások zöme jobboldali, amelyek harci cselekményekről szólnak Sopron körül, meg Erdélyben, amelyekben ő részt vett. A nyilasokról úgy tudom, hogy nem vettek részt frontharcokban, sőt felmentést kaptak a frontszolgálat alól. A nyilasokra inkább volt jellemző, hogy felkötötték a katonaszökevényeket 1944 végén a Margit körúton, amikor már ők is tudták, hogy minden elveszett. Meg persze amit a zsidókkal műveltek...

ZorróAszter 2012.06.23. 15:36:56

40. Didgeridoo 2012. 06. 23. 15:08

Kedves Didgeridoo!

A három SS-Hunyadi hadosztálynak a jelvényében ott a nyilaskereszt, de lehet, hogy egy párttag se volt közöttük. A szintén SS alá rendelt Szent László és más hadosztályok esetében se.

De a Horthy érában a katonatiszteknek tilos volt a párttagság, de szinte minden katonatiszt tagja volt valamilyen titkos fajvédő mozgalomnak, pártnak. Sokan titkos nyilas párttagok voltak.

Valamilyen okból manapság sokak életrajzából kiradírozták a nyilas párttagságot.

Az 56-os elítéltekéből értem, hogy miért. A többiekéből nem egészen.

A budai kitörési kísérletben az SS-ek mellett nyilasok is részt vettek. Nyilván ha sarokba szorultak, akkor kénytelenek voltak abbahagyni az akasztgatást, és harcolni.

Én se találtam meg, hogy a Prónay és Ostenburg alapította Magyar Országos Fasiszta Párt beolvadt Szálasi pártjába.

Ha jól emlékszem, Franczia Kis Mihály nyilas párttagságával legutóbb akkor találkoztam, amikor a
zorroaszter.uw.hu/archives/2012/03/20/Jozsef_Attila_a_kis_fasiszta/ bejegyzésemhez kerestem anyagot Rácz Kálmánnal kapcsolatban.

Didgeridoo 2012.06.23. 21:53:20

41.
Francia Kiss Mihály szerepe az orgoványi tisztogatásban merült fel erősen negatív megvilágításban, mivel elhajtották onnan a bolsevikoknak tekintett személyeket, akik aztán nem kerültek elő többet. Erről bíróság előtt kellett számot adnia, de akkoriban létezett valami hazafias felbuzdulásnak nevezett indíték, ami felmentést adott neki.
A második világháborúban már jóval ötvenen túl volt, ezért nem vett részt a harcokban, sem az SS- Hunyadi hadosztályban, ami egy páncélos hadosztály volt, se a Szent László hadosztályban. Ezek egyébként, ahogyan írja is, SS és nem nyilas.
Horthy valószínűleg azért tiltotta a párttagságot a katonái számára, nehogy más befolyása alá kerüljenek. Az persze kétséges, hogy ez sikeres volt. A magyar hadsereg tisztjei nagyon nagy számban voltak németbarátok.

ZorróAszter 2012.06.24. 00:07:07

Most tűnt fel, hogy én valamiért FrancZia KiS Mihályt írok. Cz-vel és egy s-sel.
A neten viszont mindenhol Francia Kiss Mihályként szerepel.

A három SS-Hunyadi hadosztályt azért hoztam fel, hogy voltak harcoló nyilas alakulatok is, nemcsak a sarokba szorított pártszolgálatosok. A három Hunyadi hadosztály SS jelzése nyilaskereszt korona nélkül, illetve felül két illetve három kisméretű Anjou koronával. Hogy miért Anjou koronával, ne kérdezze. Ez már a nácik titka marad.

Nem azt mondtam, hogy harcolt, hanem azt, hogy tudomásom szerint Héjjassal együtt nyilas párttag volt.

Franczia Kis Mihály elleni egyik korai vád rablógyilkosság volt. Megölte és kifosztotta egyik szomszédos falubeli haragosát. A vádat nem tagadta, de ragaszkodott ahhoz, hogy mindezt hazafias felbuzdulásból tette, ezért felmentették.

Horthy tiltotta a párttagságot és a titkos társasági tagságot. Ugyanakkor a katonai elhárítás üldözte is pl. a szabadkőműveseket, de szemet húnyt a fajvédő és egyéb szélsőjobbos titkos szervezeti tagság felett, sőt érdekes módon mintha a titkos nyilas párttagság felett is.

De ez lehet, hogy már nem Horthy tudtával történt, hanem a Def egyéni szimpátiáját tükrözi.
süti beállítások módosítása