Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

A táltos próbája

2013. április 22. - ZorróAszter

Ősi sámán (táltos?) nemzetségből származom. A Baksák kései leszármazottja vagyok.

A családomban ez egy elfeledett titok volt. És mikor kisiskolás koromban az Élet és Tudományban talált sámándob rajzolatokat másolgattam át a füzetembe, Nagymamám kérdezte, mit csinálok. Megmutattam neki az újságot, ő megnézte - szokása szerint szemüvegét orra hegyére tolva, aztán mikor megértette, miről van szó, összecsapta a két tenyerét és "Jesszusom! Szűz Máriám ne hagyj el!" felkiáltással elrobogott.

Tudtam, akaratom ellenére valami rosszat cselekedtem. Ám nem tudtam, mit?

Burokban születtem, és állítólag ez biztosabb jele az új sámán születésének, mint a fölös csont vagy hatodik ujj. De sajna nem tudom, hogy ez ősmagyar eleinknél is így volt-e, vagy csak egyes hasonló vallást követő népeknél volt és van-e így?

Így aztán azt sem tudom, nagy sámán (táltos?) lehetett volna-e belőlem, ha az Átkosban nem üldözik annyira az ilyesmit, hanem beiratkozhattam volna mondjuk a 43-as számú Állami Sámán és Táltosképző Szakközépiskolába, vagy még tovább is tanulhattam volna ezen a vonalon.

Viszont ma sem értem, hogy is volt az, amikor kisiskolásként tiltakoztam az ellen, hogy a Világfa egy ténylegesen létező, óriási, égigérő fa lenne. Fogalmam sincs, honnan vettem, hogy a Világfa csupán egy metafóra a világ, az alvilág és az ég réteges szerkezetére. Ahogyan egy fa ágai sorakoznak egymás felett.

Ma sem tudom, igazam volt-e, és ha igen, honnan vettem mindezt?

Viszon nagyon érdekes, hogy a Világfa stilizált ábrázolása a kereszt. S ebből a szempontból érdekes Krisztus keresztjének így soha nem értelmezett szimbóluma, útja a Földről az Alvilágba, majd a Mennybe.

Pakal palenquei maja király sírjának fedőlapja kereszt alakú Világfa ábrázolással

Nemhiába.

A sámánizmus valaha világvallás volt Európában, Ázsiában, Amerikában egyaránt

És vajon a Nagymama honnan vehette, hogy bőgatyás, nagydobot püfölő őseinket azért nem üldözték olyan intenzíven, mint társaikat, mert ők "Isten"-ben hittek, akit valami Manitou-szerű szellemnek képzeltek, aki már majdnem olyan, mint a keresztény Isten, vagy legalábbis a Szentlélek. (Is=Ős, tem,ten=szellem)

Bár gyanakszom, hogy inkább sebesebben katolizálhattak szegény  társaiknál. Még mielőtt egyszerűen lekaszabolhatták volna őket.

Ez a nemzetség egyébként érdekes egy társaság volt. Még jóval az Árpádház kihalása után is együtt éltek egymás hegyén-hátán a Bodrogközben, mígnem egy vitéz tagját a király azzal tüntette ki, hogy (adományozható földje már rég nem lévén) semmizze ki büntetlenül rokonait. A dolog feltehetően véres részleteire a történelem, vagy inkább a történetírás jótékony homálya borul. A vitéz utódai gyönyörű legendát kanyarítottak a helyébe hét ikerfiúról, akiktől fényes nemesi családok eredtek, még erdélyi fejedelem is.

A nemzetség maradék megmenekült része egy kis nógrádi falucskában húzta meg magát pár száz évre. A kis palóc falucska (Baksaháza) mára elnéptelenedett, de még a múlt század fordulóján is csupa Baksa lakta. És csak ezután széledtek szét a környező nagyobb falvakba, a közeli Salgótarjánba.

Furcsa maradványa a dolognak, hogy a helybéli nép akiről tudja, hogy a nemzetséghez tartozik, nem a rendes családnevén nevezi, hanem például nagymamámat is Baksa Borisnak. De ha megkérdezik, miért, nem tudnak válaszolni.

A burokban születésen kívül talán még egy táltostulajdonságot örököltem: szuperérzékenységet a keserű ízre. Gyerekkoromban rendszeresen körbekergettek az asztal körül, hogy egyem meg "azt a finom májat". Én meg azt kiabáltam, hogy keresű, mint az epe. A szüleim esküdöztek, hogy nagyon finom, semmi keserű nincs benne. De hajthatatlan voltam.

Nem tudom, van-e ennek haszna táltoséknál?

Az tény, hogy a mérgező növények mérge keserű, és egyesekét csak ilyen szuperérzékenység birtokában lehet büntetlenül észrevenni.

 

Lelki szemeim előtt megjelenik egyik lógóbajszú hosszúhajú ősöm zsíros, szutykos csúcsos süvegében, amint lehajol, és tép egy szál füvet, megkóstolja, kiköp, és bajszát pödörgetve kissé borízű hangon emezt mondja:

- Ez fű kesernyű biza! Ne haggyátuk legelni lúkat! Mennyünk tova!

 

Akit érdekel, hogy vajon a táltosgének örökítenek-e jövőbelátási tudományokat is, vagy legalábbis a gyanakvó sejtések tudományát, az kérem, olvassa el eme szerény, Papírrongy című írásomat két év távolából.

 


http://zorroaszter.uw.hu/archives/2011/03/16/Papirrongy/

 

2013. 04. 22.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr598907254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

solide 2013.04.22. 13:08:23

Jé, nekem is gyerekkorom óta bizonyossággal felérő megérzésem, hogy táltos gének vannak bennem, de viszonylag kevés embernek szoktam ezt a tényt felfedni.

ZorróAszter 2013.04.22. 13:13:35

Kár. Pedig érdekelt volna. Főleg ha Ön is Baksa leszármazott.

Az ajánlott irodalmat is elolvasta?

lord 2013.04.22. 14:30:59

Kedves Baksa ZorróAszter!
Lehet, hogy az "átkosban" nem tanulónak, hanem egyből tanárnak mehettél volna a 43. számú Állami ... mibe.
Rendszerváltás után meg, egyből díszdoktorrá avattak vóna a Táltosokast, Sámánokat képező Egyetemen!.

ZorróAszter 2013.04.22. 15:01:25

Kedves Mylord!

Áh! Táltos vonalon is dühöng a kontraszelekció.
Pár éve a régi Asztalos János parkban volt egy találkozó. Mindenki ott volt, aki számít. Még Kovács András önjelölt főtáltos is.

Én meg még meghívót se kaptam.

De egyébként is: kutyába se vettek vóna :o)

Nyírfa 2013.04.22. 15:55:37

Se burok, se felesleges ujjacskák, sehol egy utalásnyi csontocska - szörnyű egy átlagos élet a miénk. :-))

Pedig-pedig a valódi sámán, a valódi táltos titkok tudója ám! :-))

Az álra viszont vigyázni kell.

Volt egy ismerősöm, a szobája falán festmények, igaziak és reprodukciók, mégis, egy grafikát szeretett nézegetni, abba úgy belefeledkezett sokszor, mint egy kisgyerek.
Nem volt a fehér háttérben más, mint két fekete vonal, egymást merőlegesen metszve.

Amikor megkérdezte tőlem, miért ezt bámulja örökön-örökké, nem azt válaszoltam, hogy a keresztet látja, s benne Jézust, s Jézusban az elveszettnek hitt szeretetet, hanem csak annyit, hogy talán az egyszerűsége miatt, s mert a vonalak egy kört adnak ki.
A világ összes keresztje az életkört szimbolizálja.

De hát, éppen egy táltosnak mondom? :-))

Valéria 2013.04.22. 16:04:43

No, ez igazán érdekes volt :)


Kedves ZorróAszter, eleink orvosságos embereit nem illik ám gúnyolni! :)


Minden valamirevaló népnek voltak táltosai , sőt vannak ..Itt élnek közöttünk!! Pszt..sztem most is figyel egy valahonnan...talán a monitoron keresztül...ne mondja el senkinek, de én tudom, hogy most úgy hívják : Nagy Tesó!



:)


amúgy a hetvenes évek végén nagy divat volt a világfás(életfás) gyűrű . Mint fiatal csajok, barátnőmmel vásároltunk, ha jól emlékezem, valami avar kori életfás gyűrű másolatot. Sokáig viseltem, jól mutatott a fekete garbóhoz :)



üdv

Valika(Fanny

vektorviktor 2013.04.22. 16:33:28

Vajon a Maksáknak van köze a Baksákhoz?

Egyébként eredetileg táltosnak nevezték őket. Ezeket a Baksákat is. Igen ám, de ezek a Baksák eléggé összeférhetetlen, mindenbe beleszólós társaság voltak.
Megtörtént, hogy a vezérek egy bodrogközi italmérésben kortyolgatták a kumiszt és közben bőszen ultiztak. Piros ulti! - mondta a bemondó, de az ellenfelek vitatták ezt, Kontra! -mondta egyikük. Rekontra! - jött a válasz. Szubkontra! -erősítette meg a bemondást a vezér.
(ezen a ponton figyeljük meg, hogy a "szubkontra" becenév már ekkor megjelent)
Igen ám, de ez a Baksa táltos odaállt melléjük és állandóan beleszólt, mit játszanak, melyik kártyát hívják ki. Akkoriban még nem mondták azt, hogy "Kibic kuss!", ez a szép alliteráció már későbbi nyugati hatás.
Hanem egyszerűen visszakézből szájonkapták a Baksát, ezekkel a szavakkal:
"Hallgassá' mán!"
Ez annyiszor megtörtént, hogy a Baksán rajta is maradt a név, később rövidült alakban, így: sámán.
Az a vélekedés, hogy a "baksa meg!" kifejezés az elbukott piros ulti miatt alakult volna ki, még nem bizonyított.

lujza 2013.04.22. 17:38:28

Hallották-e hírét Móricz Jánosnak? Hát az ecuadori Tayos, ill. most már hivatalosan Táltos barlangról?

www.juanmoricz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=28
Kíváncsi vagyok, előkerülnek-e a Vatikánból a Carlos Crespi Crossi atyától eltulajdonított aranylemezek. Vagy a NASA elmondja-e nekünk is, mit találtak az általuk eltulajdonított lemezeken.

táltosdobom 2013.04.22. 18:35:31

Majd akkor szóljál, ha megtaláltad a bölcsek kövét, mivel a nagymama sikongatása még nem bizonyító erejű:) Egyébként van valami különbség a sámán, és a táltos között. Elméletileg az egyikük mindenfélét lenyel, mielőtt bármit is vizionálna, míg a másik szermentesen tolja. Bár elég szerények ez irányú ismereteim, de könnyen előfordulhat, hogy csak keveset legeltél az utóbbi időben:)

ZorróAszter 2013.04.22. 18:38:57

Kedves Nyírfa!

Azt, hogy egy kereszt hogy áll össze körré, azt csak a legnagyobb táltosok tudják.

:o)

ZorróAszter 2013.04.22. 18:43:09

Kedves Fanny!

Dehogy gúnyolódom rajtuk. Csak szokásomhoz híven megpróbáltam kicsit viccesebben fogalmazni.

De miért tetszett nicket változtatni? Remélem, nem azért, mert nem tud belépni a blogjába?

Only 2013.04.22. 19:13:11

Érdekelt, hogy van-e jövőbelátási tudományod, elolvastam a Parrongyot, de lovat még nem láttam azóta a t.házban, de sebaj, vagy nem értek a politikához...
A sámáni adottságod csak a keserű íz szuper érzékenységében merül ki?

Nyírfa 2013.04.22. 19:30:30

10. ZorróAszter

Hát, sámánból van itt egypár, ahogy elnézem, de hogy ki a legnagyobb?

Meghagyom a beavatottaknak!

Például Viktor a Vektor nemzetiségből egészen figyelemreméltó, nem úgy találja? :-))

Valika 2013.04.22. 19:31:34

11-re


Viccnek szántam a "gúny"-t :) Mint ahogy magam is próbáltam viccesre venni a hsz -t:


Miért váltottam nicket?

Csak visszavettem az eredeti nickemet (és igazi keresztnevemet), amivel anno a nol-os bloggerkedést kezdtem.

Tudja fene...azt hiszem néha rájön az ember, hogy az első gondolata volt helyes :)


üdv

ZorróAszter 2013.04.22. 19:32:58

Kedves Only!

Nem tudom, mert az ember valójában nem tudja, mi az ami mindenki sajátja.

Esetleg néha vannak döbbenetes véletlenek. Például beszélgetek a buszon, és valahogy szóba kerül egy hosszú évek óta nem látott régi kedves tanárom. Aki aztán öt perc múlva felszáll a buszra.

Mondjuk nem tudom, mindig ezen a buszon utazott-e, de az tény, hogy ettől az esettől eltekintve sosem találkoztam vele.

Ezt a keserű szuperérzékenységet se akarta nekem elhinni senki. Aztán pár éve volt egy BBC sorozat az öt érzékről Érzékek birodalma címen. Az ízleléssel foglalkozó azzal kezdődött, hogy 100 ember ült egy menzán, előttük egy pohár víz. Kostolják meg, és jelentkezzen aki valami furcsa ízt talál. Azt hiszem, hárman jelentkeztek azzal, hogy keserű.

A vezető mondta, hogy ezek a kollégák keserű szuperérzékenyek. Két deci vízben megéreznek egy csepp fenoftaleint. És ez kb. az emberek 3 %-a, úgyhogy nem egy olyan nagy ritkaság.

A bosszantó csak az, hogy mennyit maceráltak életemben azért, mert én éreztem valamit a kaján, más meg nem.

ZorróAszter 2013.04.22. 19:35:22

14. Valika (látogató) 2013. 04. 22. 19:31

Nem baj. Meg fogom szokni.

Vagy szólíthatom továbbra is Fannynak?

Nyírfa 2013.04.22. 19:40:12

8. lujza

Ha valahol, hát a Vatikánban tudják a leginkább, hogy mi az igazság, de gondosan ügyelnek arra, hogy a jónép előtt titok maradjon - bármi áron.

Dehát, nem úgy van az! :-))

Részemről hitelesnek érzem azt a jóslatot, hogy ez a pápa az utolsó - legalábbis a régi módi szerint - , megérett az idő a változásra.

Egyszer említettem neked Redfield könyveit a próféciákról, a felismerésekről. Hitelesnek érzem.

ZorróAszter 2013.04.22. 19:41:56

7. vektorviktor 2013. 04. 22. 16:33

Kedves Vektorviktor!

Én ugyan nem vagyok a népi etimológia híve, de az Ön levezetése olyan meggyőző és szabatos volt, hogy teljesen meggyőzött.

Különösen a "hagassámán!"-nal.

ZorróAszter 2013.04.22. 19:54:08

Kedves Lujza!

Ez így nekem túl fantasztikus.

Az tény hogy sámánok doboltak Eurázsiában és Amerikában egyaránt.

Egy mai tibeti szerzetes ugyanolyan dobot püföl, mint mondjuk egy amazóniai indián sámán.

Valamikor ez volt az emberiség ősvallása. Van, ahol csaknem eredeti formájában fennmaradt, van ahol csak egyes elemei mint ősi maradványok beépülve az új hitbe.

Ld. akár Krisztus keresztjének fantasztikusan ősi módon is értelmezhető szimbólikáját.

ZorróAszter 2013.04.22. 20:01:37

9. táltosdobom (látogató) 2013. 04. 22. 18:35

Kedves Táltosdobom!

Te vagy MindenOKÉ@index.hu?

A legelést konkrét vagy átvitt értelemben értetted?

Nem. A táltos és sámán ugyanaz. A sámán tungúz szó, és ugyanazt jelenti, mint a táltos: tudó.
Aki valamit tud, praktikusan a szellemekkel társalogni.

Az ehhez szükséges transz többféleképpen elérhető. Egyes sámánok tényleg belövik magukat. És van, aki a jónépet is. Mint például a yanomama indiánok sámánja.

Ázsiában a szóma dívott, ami egyesek szerint a légyölő galóca kipréselt leve, vagy főzete. De ez életveszélyes.

Állítólag a magyar táltosok nem lőtték magukat, hanem a dob püfölésével szándékosan vezették magukat extázisba, de lehet, hogy tévedek.

lujza 2013.04.22. 20:11:30

Fantasztikus vagy sem, ami le vagyon ott írva, az igaz. Ön nagy kutakodó, ha igazán akarja, utána tud nézni.

ZorróAszter 2013.04.22. 20:23:50

Kedves Lujza!

Az a baj, hogy akárcsak azért a bizonyos warholi 10 percért is emberek annyi marhaságot hordanak össze, hogy tíz élet is kevés lenne mindennek utána járni.

Ezért aztán az ember bizonyos jegyek alapján igyekszik szelektálni.

lujza 2013.04.22. 20:27:17

Meg az az érdeklődése szerint. Jogos.

Osszián 2013.04.22. 21:28:17

Te Lujza, hogy miket tudsz!

Az egy nagyon szomorú történet.

vektorviktor 2013.04.22. 21:30:58

15. ZorróAszter

Én nem gondolom, hogy sámánok közé tartoznék, még távolról sem, de szinte ugyanilyen élményem volt, mint Önnek a buszon.
Még Valika (Fanny) is belekeveredett, eddig tudtán kívül.
Ugyanis ő linkelt egy cikket a posztjában, nem is olyan régen, amit én követtem és elolvastam. Ez eddig szimpla.
Igen ám, de pár órával előtte jutott eszembe egy általános iskolai osztálytársam, akivel sülve-főve együtt voltunk, eszembe jutott minden, aprólékos részletességgel, de milyen az élet, 14 éves korunk óta nem találkoztunk, és bevallom nem is gondoltam rá én se, azóta se, azt se tudtam hová lett, mi lett belőle.
Fanny által linkelt cikkben egyszer csak felbukkant a név. Utána néztem.
Igen, ő volt az, régi barátom és osztálytársam. :)))

lujza 2013.04.22. 21:36:33

Szomorú? Az EGYIK szomorú történet...

Osszián 2013.04.22. 21:52:30

Lujza, hallottál a Tamanáról?

lujza 2013.04.22. 21:56:04

Nem. Illetve most megnéztem a Wikiben. De itt nem a név hasonló csengése a lényeg, s talán nem is elsősorban a magyar rokonság (?).
Szerintem.

Osszián 2013.04.22. 21:58:15

A sámánizmus az szellemhit.

a táltosok - és velük az ősi vallás - egyistenhívők voltak.
a mi nyelvünknek a legtöbb kifejezése az isten fogalomra: egy, ég, ig-az, bizony, él, élő, eleve, fennvaló, örökkévaló, teremtő, stb.

Ez nagyon ősi bizonyíték a nagyon ősi egyisten hitre.

A táltosok tud-ók, urusolók, gyógyítók és látók voltak. Nem kellett jegynek lenni az újszülöttön: meg is lehetett tanulni a tudományt. Matolcsy nem mondott teljesen hülyeséget az első magyar idegsebészettel - a csontok gyógyítása, a koponyalékelés bevált gyógyítás volt, a leletek bizonyítják.
Ady is 6 ujjal született...

ZorróAszter 2013.04.22. 22:05:03

Kedves Vektorviktor!

Igen. Ezért mondtam Onlynak, hogy valójában egyrészt nem tudom, másoknál is megjelennek-e ilyen véletlenek hasonló gyakorisággal, és azt sem, hogy milyen egyéb tulajdonságokra kellene odafigyelnem.

De a 43-as számú Állami Sámán és Táltosképző Szakközépiskolában biztosan elmagyarázták volna ezt is.

A burokban születés az tuti jó jel egyes rokonnépeknél is, csak éppen azt nem tudom, hogy ősmagyar őseinknél is ez volt-e a sámán születésének a jele, vagy más.

Osszián 2013.04.22. 22:06:50

Nem magyar rokonság.

Inkább egy sokkal régebbi, ősi kultúra maradványa, ami megtalálható mindenütt a világon a földrajzi nevekben, még a nemrégen felfedezett fekete Afrika fehér ember nem járta dzsungeleiben is - és ezek a földrajzi nevek a Kárpát medencében koncentrálódtak - nyilván borzasztó régen.

Persze a mélymagyarok rögtön magyarkodni kezdenek, pedig itt másról van szó.

Egyébként a Móricz - Ecuador témáról is egy ilyen Tamana oldalon találkoztam. Abban az alagútban (Dänicken is felfigyelt rá) is , ha igaz a történet, egy ősi kultúra üzenete volt - amit valami oknál fogva nem tudhatunk meg.

lujza 2013.04.22. 22:10:13

Dőlhetnének már azok a csontvázak a régészet és az emberiség történelme szekrényéből is...
Van egy könyv:
konyvkapu.hu/laviolette-paul-a-az-osrobbanason-tul-alexandra-kiado-9633686830.html
Egyszer elolvastam kb. 3 éve. Jó lenne még egyszer, de mindig találok valami érdekeset (és rövidebbet) a neten.

lujza 2013.04.22. 22:14:12

31-re: igen, erre gondoltam én is, csak már lusta vagyok fogalmazni. Erről a Tamana dologról, meg hogy ezek a nevek a Kárpát medencében koncentrálódtak, viszont most hallottam először.
Köszönöm.

Osszián 2013.04.22. 22:16:25

beütöd, hogy Tamana, rengeteg dolgot találsz - Vámos Tóth Bátor írásait keresd.

ZorróAszter 2013.04.22. 22:16:48

Kedves Osszián!

A sámánizmus valószínűleg a legősibb vallás, aminek a gyökerei az őskőkorba vezetnek. A szellemhit, mana hit még ennél is ősibb, és még ma is megtalálható például az ausztrál őslakóknál. De ez még nem sámánizmus. Inkább egyfajta minden dolognak van szelleme a Földön.

A sámánizmus eredetileg tényleg földi szellemhit volt, aztán jelent meg az égi szellem hit, vagyis hogy az emberek lelke a halál után az égbe távozik, aztán hogy az égi szellemek egyike vagy többike hatalmasabb, mint a többi emberi szellem, sőt hogy ezek egyike vagy többike Ősszellem, azaz nem elhalt ember szelleme, aztán hogy ő a teremtő.

És aztán ez már egyenesen elvezet az általunk is jólismert istenhithez.

De ezek a korábbi változatok is megtalálhatók mind a mai napig is a Földön.

lujza 2013.04.22. 22:41:04

Én mindenesetre most alukálni megyek, hátha lesz valami varázslatos álmom.
Holnap benézek ;)

ZorróAszter 2013.04.22. 22:46:18

Szép álmokat.

ZorróAszter 2013.04.23. 00:33:44

De példul ezt a földrengést se éreztem előre. Vagy csak hallucináltam?

Vagy Földanya jelezte, hogy mégiscsak van Világfa?

Nyírfa 2013.04.23. 10:23:00

Olyan szépen tudunk beszélni: Földanya.
De bánni, így bánunk mindennel, ahogy a Földünkkel.

Én aludtam, mint a bunda. Úgy látszik, reménytelen eset vagyok - táltosilag.

Amúgy, ha komolyan vesszük, minden ember gyógyító, tanító és mindentudó - csak ezek a képességek, tehetségek megoszlanak - mindenki tudjon jeleskedni valamiben, és sokszor nem külsőségesek, nem feltűnőek. De, azért, nem hiányzik senkiből.
Az más kérdés, hogy mit hiszünk róla.

ZorróAszter 2013.04.23. 13:08:40

Jó-jó, de tennap vót a Főd nApja!

Akkó ma hajnalba vót a Főd nAnnya.

Nyírfa 2013.04.23. 15:28:08

Jó-jó, de mi lesz a nagyszülőkkel? :-)))

Szántó István 2013.04.27. 19:50:07

Nem minden mérgező növény keserű ízzel jelzi keserűségét, mert például a konytvirág /Asarum/ szurkálós ízzel jelzi mérgező mivoltát. Mintha az ember nyelvét kis nyilak szurkodnák.. Egyébként sóskának lehet összetéveszteni, csak a sóska nem él meg erdőben. A csalán a nyelvet nem szúrja meg, és ehető. Sok ehető növény van amely kesernyés, mint például a gyermekláncfű, a salátaboglárka, a kecske szereti a keserűlaput, tehát nem mérgező, de olyan keserű hogy csak na. Az ősi magyar táltosok hitvilága semmivel sem volt pogányabb, mint a kereszténységbe beolvasztott összes bálványimádó hagyománnyal ötvözött látszatkereszténység. A Bibliának is ez a véleménye a széles körben elterjedt hatalmi kereszténységről.

ZorróAszter 2013.04.28. 19:12:03

Kedves Szántó úr!

Igen, így van. Nem minden mérgező növény keserű, és egyes keserű növények pedig nem mérgezőek.

Én csak most, hogy említi, néztem utána a dolognak, és ezt találtam:
Markó Gábor - Növény-növényevő kapcsolatok vizsgálata a magyarországi borókásokban
című doktori értekezésében:
teo.elte.hu/minosites/ertekezes2012/marko_g.pdf "Genetikailag kódoltan nagyfokú preferencia jelentkezik az édes ízzel szemben, míg a keserű ízzel szemben averzió váltható ki (Launchbaugh et al., 1993). Az édes íz a növényekben található könnyen mobilizálható kalóriadús, különböző szénhidrátok (pl.: cukrok) magas jelenlétére utal, míg a keserű íz (pl.: szaponinok, ciánglikozidok, alkaloidák), a kellemetlen szag (pl.: terpének) vagy a fogyasztás utáni fanyarság érzése (pl.: csersavak) a különböző toxinok magas koncentrációját, a mérgezés lehetőségét jelezhetik (Bradbury, 2004). Ezen ökölszabály alapján akár a teljesen tapasztalatlan állatok is képesek lesznek arra, hogy elkerüljék a mérgező fajokat (Fowler, 1983).
Az egységes képet árnyalja, hogy a keserűség jelenléte nem feltétlenül utal a növény mérgezőségére, ugyanis néhány igen erős toxinnak egyáltalán nincs keserű íze (pl.: bizonyos alkaloidáknak, Molyneux & Ralphs, 1992). Ez válasz lehet arra, hogy bizonyos naiv háziállatok miért érzékenyebbek sokkal jobban a mérgező növényekre (Provenza, 1995). Viszont a pusztán íz alapú választás nem mutat egységes mintázatot a különböző fajkapcsolatokon végzett tanulmányok között és nem ad egyértelmű választ arra sem, hogy a legelésző állatok miért esznek mégis mérgező növényeket. Más fajok pedig annak ellenére is fogyasztanak erős illatú és mérgező növényeket, amikor van számukra egyéb elérhető táplálék (Welch et al., 1983; Mátrai & Kabai, 1989). A juhok sem feltétlenül kerülik el a felkínált keserű ízű táplálékot (Arnold & Targett, 2002), sőt preferenciát tapasztaltak akkor, amikor magas kalória értékű táplálékot ízesítettek más ízekkel, annak ellenére, hogy korábban ezeket az ízeket nem preferálták (Provenza, 1995; Baraza et al., 2005). Látható a fenti példákból, hogy az öröklésen alapuló mérgező növény felismerés nem teljesen univerzális, ugyanis a keserű íz nem feltétlenül párosul a növényi mérgekkel, és a keserű íz iránti, genetikailag kódolt averziót felülírhatják más tanulási mechanizmusok."

Nyírfa 2013.04.29. 07:15:23

Erre a keleti gyógyászat ad magyarázatot.

Minden íznek más a funkciója, elemekhez kapcsolható, így szervekhez is.
A keserű íz a tűz elemé, elsősorban a vérkeringéshez, szívhez tartozik.

Érdemes tanulmányozni a szervórát, mikor a legaktívabb a májunk, a vesénk stb., illetve a hozzájuk tartozó másodlagos szervek. Ízek, évszakok, szárazság, nedvesség, szél, minden, ami a természetben előfordul, az megjelenik az ember működésében is.

Keleten nem tüneteket kezelnek, hanem magát a betegséget gyógyítják meg, annak az oknak a felderítésével és küszöbölésével, amely a problémát létrehozta.
Valójában az igazi sámánok és táltosok tudása ebben rejlik, összhangban élnek a természettel, a létezésünk minden, általuk elérhető megnyilvánulásával, és használják az életenergiát.

ZorróAszter 2013.04.29. 08:15:18

Kedves Nyírfa!

Félve vallom be, nekem nincs ilyen jó véleményem a keleti - finoman fogalmazva - gyógyászatról.

A természetgyógyászatnak volt pár tízezer éve a bizonyításra, de semeddig sem jutott.

A maggam részéről nem vagyok elragadtatva a csí áramlásától, meg a kínai kencéktől, indiai csodamódszerektől, de az európai párjuktól sem.

Az európai orvostudomány ezekkel szemben valóságos csodákat tett az elmúlt 200 évben.

A természetgyógyászok odáig jutottak, hogy mondjuk a fekete himlót és a pestist a rossz levegő okozza, és füstöléssel lehet védekezni ellene.

Az influenzát meg a csillagok állása, ami ellen úgy védekezhetünk, ha elutazunk jó messzire a déltengerekre.

Nyírfa 2013.04.29. 14:50:18

Hát, ez ennél azért komolyabb, kedves ZorróAszter. :-))
süti beállítások módosítása