Mottó: Láttál-e már fa tetején jurtát, mit egy kurta nyelű lándzsa hegye fúrt át?

ZorróAszter

ZorróAszter

Egy rövidke gondolat oktatásról, mobilitásról

2016. július 31. - ZorróAszter

A készségfejlesztés alapú oktatás hívei szerint felesleges bemagolni azt, ami két kattintással kikereshető az interneten. A poroszos-magolós oktatás hívei szerint viszont annyi adatot kell a tanulók fejébe gyömöszölni, amennyit csak lehet. Sőt ha lehetséges, akkor kétszer annyit.

 

Mindkét nézet végső célja, hogy biztosítsa a meglévő elit hülyécskébbre sikeredett gyerekei számára is, hogy az elitben maradjanak. Csak más eszközökkel. (Na bumm! Legfeljebb csak minisztériumi osztályvezető lesz az a gyerek. Esetleg APEH elnök. Vagy mégesetleg jegybank elnök.)

 

Az első - ugye nem nehéz kitalálni - a liberális elit, a másik főként a keresztény-konzervatív oktatáspolitika vesszőparipája.

 

Az emberek azonban nem lehetnek kreatívak, ha még az alapfogalmak jelentését is a netről böngészgetik. Azzal jó esetben megértik, mikor megmondják nekik a tutit, de önálló gondolkodásra nem lesznek képesek. A fogalmi gondolkodás fogalmak nélkül ugyanis eléggé nehezen megy.

Hasonlóan ahhoz, mikor életükből 15-20 évet magolással töltve befejezik az iskolát, és első munkanapjukon felszólítják őket, hogy Na! Mostantól légy kreatív!

 

De a legegyszerűbb eszközökkel így akadályozható meg, hogy a társadalom alsóbb, jóval nagyobb létszámú rétegeiből érkező tehetséges gyerekek tömege megszorongassa a régi elitet.

 

A módszer egyszerű: a gyerekeknek olyan keservessé kell tenni az iskolát, a tudás megszerzését, a gondolkodást, amennyire csak lehet. A követelményeket pedig úgy megállapítani, amik csak külön, fizetős megoldásokkal teljesíthetők (korrepetálás, nyelvtanulás, könyvek, eszközök, stb.). Nem beszélve az eleve fizetős nagyonelit iskolákról.

Az oktatás ezt a feladatát évezredek óta remekül betölti. Így akkor is nagyon nehéz a társadalmi mobilitást beindítani, ha kifejezetten és drasztikusan erőltetik, mint például ma Indiában, vagy régen az ötvenes években például Magyarországon.

A mobilitás erőltetésének az eredményessége a közhiedelemmel ellentétben sosem érte el összességében a néhány százalékot.

 

Ha viszont nem is erőltetik a mobilitást, akkor az a társadalom rövid úton hierarchikus indiai kasztrendszerré merevedik rohamosan elhülyülő elittel a csúcsán, ami előbb-utóbb katasztrófába vezet megint.

 

 

Ezt láthatjuk ma ismét Magyarországon.

 

Enélkül az önzés nélkül az emberiség rég legalább az ötödik évezredben lehetne.

 

Még a hülyék is.

 

 

2016. 07. 31.

 

További cikkek »»»»

Ne nézd a hozzászólások dátumát! Szólj hozzá bátran bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

https://zorroaszter.blog.hu/api/trackback/id/tr18925228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2016.07.31. 15:33:27

Kedves Little!

Néha szoktam szórakozásból korrepetálni gyerekeket matekból meg fizikából.

Az egyik tapasztalatom az, hogy amint én is kissrác koromban, ők is fölösleges hülyeségnek fogják fel az egészet, amivel azért traktálják őket, hogy elmenjen valamivel az idő, amíg elérik a 18-at.

Én azzal szoktam kezdeni, hogy ezek az ókori görögök nem voltak hülyébbek nálunk csak mert nem volt mobil telefonjuk meg laptopjuk. Sőt!!!

Aztán igyekszem érdekes feladatokat kitalálni. Például hogyan számolta ki Erathosztenész a Föld méretét?

Vagy igazakat ír-e Hérodotosz a Kheopsz piramisról? Számoljunk utána. Például naponta hány követ kellett feltenni, és ami kijön, az lehetetlen-e?

Vagy ha felmegyek egy 100 km magas hegyre (persze ha lenne ilyen), mennyivel leszek könnyebb? És akkor ha csak pár kilóval, akkor miért leszek súlytalan az űrsiklóban szintén 100 km magasan?

Szóval ilyesmiket.

Namármost a gyerekek ettől megtáltosodnak. A bukásra álló előbb négyes lesz aztán meg ötös.

ZorróAszter 2016.07.31. 15:42:22

Ja! És ehhez képest nézze meg, milyen feladatokkal traktálják a gyerekeket ezer év óta. Vagy akár ma.

Kizárt hogy ne tudnák, hogy ennek ez az eredménye. Hisz pedagógia tudományból évszázadok óta doktorálnak, sőt akadémiai rendes tagok lehetnek.

Nem. Ez szándékos.

És a szándék mögött az említett okok.

CsipkeRózsa 2016.07.31. 16:55:34

@ZorróAszter: ilyen érdekes témák után el tudom képzelni, hogy a gyerekek kedvet kapnak a tudáshoz, és megtáltosodnak.

ZorróAszter 2016.07.31. 17:12:48

Még én is. Például a múltkor hirtelen az jutott eszembe, hogy milyen gyorsulást szeret egy űrhajós hosszabb távon? Hát az 1g a legkellemesebb ugye. Az a földi nehézkedésnek felel meg. Nos ha 1g -vel gyorsítunk egy űrhajót, hogy az űrhajós a Földön érezze magát, mennyi idő alatt gyorsul fel fénysebességre? Most tekintsünk el a relativisztikus dolgoktól, és számoljunk Newton szerint. Hát alig valamivel több mint egy hónap jött ki.

littke 2016.07.31. 17:52:00

Nyilvánvaló hogy a mateket lehet érdekesen is tanítani, de vannak olyan diákok, akiket sajna ez sem érdekli, mert az érdekli ki kivel jár, feszes e a farmerje a seggén, miért népszerű X, miért nagyobb a melle Y-nak....stb.
Mégis illik, hogy elemi matekot és helyesírást tudjanak.
Nem könnyű foglalkozás a pedagógus.

ZorróAszter 2016.07.31. 18:05:15

Én eddig csak olyannal találkoztam, akit legorombítottak, vagy más módon elvették a kedvét. És aztán ennek megfelelően dacosan elutasít minden ilyesmit.

De ez csak dac, válasz, és nem az érdeklődés valódi hiánya.

Mint mondtam, az oktatás nyilvánvaló célja az emberek többségéből kiölni az érdeklődést, az önálló gondolkodást. Ez a regnáló elit érdeke.

Csak éppen ellentétes az egész társadalom érdekeivel.

Viszont a módszereket kiválóan alkalmazzák.

Nemhiába. Több száz, több ezer éve csiszolgatják.

littke 2016.07.31. 20:40:40

"Mint mondtam, az oktatás nyilvánvaló célja az emberek többségéből kiölni az érdeklődést, az önálló gondolkodást. Ez a regnáló elit érdeke."
Tipikus Z. "blanket" kijelentés. Még szerencse, hogy nem így van, kérdezzen meg akármelyik pedagógust.

ZorróAszter 2016.08.01. 03:06:56

Kedves Little!

Nem tudom, mit jelent a Blanket, de gondolom nem dicséret.

Viszont akkor nagyon szépen megkérem, magyarázza meg, miért így gyakoroltatják ezer év óta a trigonometriát, hogy

"Határozza meg ABC háromszög átfogóját, ha a kőr sugara 4"

És nem azzal, hogy nézzük meg, hogy számolta ki Erathosztenész a Föld méretét, vagy hol követték el a hibát az ókori görög matematikusok, amikor a Nap távolságát a huszadára adták meg.

Kíváncsian várom a magyarázatát.

ZorróAszter 2016.08.01. 03:19:10

A tanárok többsége egyébként nem elég értelmes ahhoz, hogy átlássa, milyen feladatot lát el valójában.
Hanem teszik amit mondanak nekik. Hisz ők is iskolában szerezték a tudományukat.

És azt sem állítottam, hogy nincsenek kiváló tanárok, akik érdeklődést kiváltva tanítanak az adott keretek között. zorroaszter.uw.hu/archives/2010/12/29/Cim_nelkul/

A rendszer meg olyan kiválóan működik, hogy ez ellen nem is kell fellépni. A túlnyomó többség úgysem ilyen a rendszerből fakadóan.

Az már érdekesebb kérdés, hogy mi lenne, ha valaki pedagógiatudománnyal foglalkozó elismert pacák kezdené el pedzegetni, hogy ilyen módon kellene átalakítani az oktatást.

Az lehet, hogy másnap csúnya közlekedési baleset áldozatává válna :o)

ZorróAszter 2016.08.01. 03:36:58

De úgyis tudom, hogy kibújik, és nem fog válaszolni :o)

CsipkeRózsa 2016.08.01. 12:59:10

@ZorróAszter: időnként olvasgatom a régi írásait. Mostanában olvastam újból az archív gyűjteményből ezt az írását, Bornyi Sándorról alkotott véleménye megint nagyon tetszett.

pettra01 2016.08.01. 13:12:45

Kevés ember rendelkezik azzal a képességgel, hogy fel tudja hívni a többiek figyelmét valamire. Attól még, hogy pedagógus, nem feltétlenül rendelkezik ezzel az áldással - a szomorú, hogy sokukat ez nem is zavarja, úgy gondolja, hogy a megszerzett diplomája jogán elvárhatja, hogy a gyerekek figyeljenek rá, pedig esetleg olyan mérhetetlenül unalmas, hogy még a legfegyelmezettebbek se tudják követni, amit mond. Valamennyire ez tanítható, de akiből maga ez az adottság hiányzik, abból sose lesz jó pedagógus. Azt nem hiszem, hogy van emögött valamiféle szándék, inkább a jelentkezők kiválasztása hibás, de már évtizedek óta. Ha ön érdekessé tudja tenni a matematikát, vétek, ha csak passzióból foglalkozik vele, hivatásszerűen kellene ezzel foglalkoznia.

ZorróAszter 2016.08.01. 14:09:23

@CsipkeRózsa:

Kedves, hogy ezt tetszik mondani.

Sajnos azóta Hankiss Elemér is meghalt, úgyhogy végképp nem tudhatjuk meg, ki volt az a bizonyos ember a hídon. Hacsak nem írt ő is naplót, de nem tudok róla.

Viszont régóta várom, hogy valaki rákérdez Lator László kortesverseire, de azok nem hölgyek fülének valók :o)

Mármint amit a Tanár Úrnak írt, az csak szimplán rossz. De amit Pándi Pálnak, az 18 éven felüli :o)

ZorróAszter 2016.08.01. 14:19:12

@pettra01:

Kedves Pettra!

A rossz tanárokra lehet sok magyarázat. Például a rossz fizetés, és hogy emiatt a legtehetségesebbek nem mennek erre a pályára mégha tanár szakot is végeztek.

Ámde:

Ott vannak súlyos leleplező tanúként a tankönyvek több száz évre visszamenőleg.

Plusz ott az a tény, hogy a pedagógia tudomány minimum többszáz éves. Hogyhogy ez nem volt elég nekik arra, hogy kifürkésszék, mivel lehet lekötni a gyerekek figyelmét, és szórakoztatva becsempészni az agyukba ugyanazt a tudást, mint amit kínkeserves magolással sem?

És hogyhogy az arisztokraták meg királyok házitanítói meg évszázadokon keresztül tudták?

Még az idióta Habsburgokat meg a síkhülye Horthyt is kikupálták.

Szóval erre mit tetszik mondani?

ZorróAszter 2016.08.01. 14:21:51

@pettra01:

"Ha ön érdekessé tudja tenni a matematikát, vétek, ha csak passzióból foglalkozik vele, hivatásszerűen kellene ezzel foglalkoznia. "

Szaván fogom. Mindjárt írok egy cikket régi nünükémről, a pi=3 geometriáról.
(Ahol a pi nem 3,14... hanem pontosan 3)

De aztán jövök kikérdezni! :o)

pettra01 2016.08.01. 14:39:22

@ZorróAszter: Az arisztokraták meg a királyok megválogatták, kit vesznek fel házitanítónak meg nevelőnek, a legjobbakat meg tudták fizetni. Azért az arisztokrata gyerekekről nem hallottam, hogy panaszkodtak volna, amiért borzasztó sok elfoglaltságot jelentett számukra a sok tanulás, pedig biztosan le voltak terhelve rendesen, de nyilván úgy tudták őket tanítani, hogy mégse betegedtek bele. Igen, érdemes lenne azokat a régi módszereket imitt-amott átvenni.
Pi=3? Hát ez érdekes más csak így látatlanban is. Várom.

ZorróAszter 2016.08.01. 15:19:23

@pettra01:

Igen, de én ezzel azt szerettem volna mondani, hogy ezek a tények támasztják alá, hogy itt nem csupán arról van szó, hogy az emberiség nem fizeti meg a pedagógusokat, vagy hogy valami szerencsétlenség folytán évszázadokon keresztül ilyen emberek ilyen módszerekkel tanítanak.

Hanem azt támasztják alá, hogy ez egy jól kidolgozott, kiválóan működő, bejáratott rendszer, módszer a társadalmi mobilitás szándékos leblokkolására. És ennek a módszernek a lényege az alsóbb osztályokból származók szándékos megutáltatása az ismeretszerzéssel, az önálló gondolkodással kapcsolatosan, és lezárni előttük az elitbe kerülés útjait.

Legalábbis a tömegek számára.

Ez nem zárja ki, hogy a legsimulékonyabbak, vagy a gróf zabigyereke, vagy a vakszerencse folytán mások előre jussanak.

De ezek száma nem érheti el csupán az aktuális elit létszámának a töredékét.

Erre megy ki a játék.

És ezért szenvednek a gyerekek évszázadok óta.

"Pi=3? Hát ez érdekes más csak így látatlanban is. Várom. "
Mostmár bisztos, hogy a szavánfogom :o)

littke 2016.08.01. 15:28:39

@ZorróAszter:
Blanket=takaró, itt túlzottan általánosító kijelentésekre használják. (blanket statement). Ön sokszor használ ilyeneket.
Nem tudom miért nem úgy tanítják ahogy ön mondja, egy tanárt kellne megkérdezni.
De még az átkosban is voltak szöveges példák: két vonat indul...stb. Ez még nem azt jelenti, hogy a matek érdekesebb lett, főleg egyeseknek, akikre sajna a diákok nagyrésze felnéz, ez nem teszi "koollá" a matekot.

pettra01 2016.08.01. 16:10:32

@ZorróAszter: A jó pedagógusok nem szoktak tankönyvet írni, meg talán arra se gondolnak, hogy a módszereiket hogyan lehetne átadni - vagy nem is lehet olyan egyszerűen átadni, mert azért ezekben a személyiség is benne van. Az eredeti gondolathoz visszatérve az, hogy a gyerekek most már egyre inkább használhatják az internetet, az is csak egy lehetőség, lesz, aki képes lesz általa fejlődni, más meg ugyanott marad, pedig azonos lehetőség lesz mindenki kezében.

ZorróAszter 2016.08.01. 16:50:11

Kedves Little!

Én a franciára tippeltem, ami azért érdekes, mert azt hiszem, egyaránt jelent tisztát és üreset, ami egy magyarázatra értelmezve nem egyértelmű, hogy pozitív vagy negatív. Csak Önt ismerve sejtettem, hogy pozitív nem lehet.

El is fogadnám a blanket azaz túlzott általánosítással kapcsolatos kritikáját, ha nem maradna meg ennél: a kritika kimondásánál minden alátámasztási szándék nélkül.

Ezzel az erővel akár azt is mondhatta volna, hogy sárga vagy kék.

És egyébként lehetetlenségnek tartom, hogy ne értette volna meg, hogy nem a szöveges feladatokat hiányoltam csupán, pláne ezeket a dögunalmas, vért izzadva hajánál fogva előráncigált vonatos típuspéldákat, amiken még egy olyan megrögzött közveszélyes koffeinista is, mint én fél pillanat alatt alszik el a hatodik vizespohár kávé után is.

Igen. A pedagógia ismeri azt a jelenséget, hogyha egy kisgyereket legorombítanak, vagy lecikiznek, vagy megaláznak, akkor az ellenállást, ellenséges hozzáállást vált ki. És ha ez már kiterjedt az iskola egészére és az összes tantárgyra, akkor ott már nehéz mihez kezdeni.

De mint mondtam, lehetetlennek tartom, hogy ne értette volna, hogy az érdeklődés felkeltését és fenntartását a kezdetektől kell biztosítani, nemcsak alkalmanként vagy néhány tanár által a kb. ötvenből, akivel egy diák az egyetemig találkozik.

És hogy ne csak reál témát említsek: találkoztam már olyan humán értelmiségivel, aki nem tudta, hogy angliai Erzsébet és Rettegett Iván kortársak voltak. Majdhogynem lehülyézett. És ez csak egy példa. Például Macbeth és István királyunk is kortársak voltak. Hogy más érdekes példát ne is említsek. Például hogy ki volt valójában Hamlet, és volt-e köze Angliához a valóságban egy dánnak akkoriban. Gondolja, hogy az un. pedagógiatudomány nem tudja, hogy a történelem tanítás közismert módszerének ez lesz a következménye?

És ha tudja, akkor Ön szerint miért így tanítanak például történelmet is évszázadok óta.

ZorróAszter 2016.08.01. 16:58:20

@pettra01:

Pedig a módszer igen egyszerű. Az iskolában a gyerekeket meg kell ismertetni az emberiség történelmével beleértve az emberi tudományok történelmével.

Nincs ember, gyerek, akit ez ne érdekelne. Kifejezetten dresszírozni kell őket arra, hogy ezt megutálják.

És a vicc az, hogy mindezt a célt persze nem tagadják meg, csak éppen az iskola éppen az ellentettjét tesz.

Érthetetlenné, összefüggéstelenné, átláthatatlanná és unalmassá teszi mindezt.

Szándékosan!

Ha az iskola és a pedagógia tudomány nem tenne ennek érdekében kifejezett komoly erőfeszítéseket, akkor már nem ilyen lenne. De tesz.

És ezek szerint hiába veri ki mindez az emberek szemét, nem akarnak hinni a szemüknek.

Talán ez is a neveltetésünk hozadéka.

littke 2016.08.02. 15:31:28

@ZorróAszter: Kedves z. én érem, hogy ha van érdeklődés akkor könnyebb a tanulás/tanítás.
És a jó tanárok képesek az érdeklődést fekkelteni és maximálni.
De sok diáknak még ez se elég, mert az érdeklődése vagy nincsen meg, vagy másfelé irányul, pl sex, drog, sport jobb esetben.
A jó tanár és megfelelő otthon/szülő kombinációja az ami sikeres, és ezen kell dolgozni már amennyire lehet.

ZorróAszter 2016.08.02. 22:53:30

Kedves Little!

Csak ismételni tudom magamat:

1. A pedagógia tudomány több száz év alatt se tudott produkálni eredményt arra, hogy ne dögunalmas hülyeségekkel tömjék a diákok fejét a közoktatás keretein belül.
2. Ott vannak a mai tankönyvek és visszamenőleg több száz évre a tankönyvek bizonyságul ugyanerre: szándékosan szabdalják szét, teszik összefüggéstelenné, követhetetlenné, dögunalmassá az elsajátítandó tananyagot
3. Ehhez képest, ezzel ellentétben Nagy Sándortól a Habsburgokig, a római arisztokraták tanítóitól a magyar arisztokraták a házitanítóiig az ellenpéldák sora. Továbbá itt vannak például a mai fizetős drága tanfolyamok oktatási stílusa és hatásfoka is. És a liberális elitiskolák tanítási gyakorlata. Beleértve hogy ezek az iskolák vállalkoznak az Ön által említett deviáns gyerekek oktatására és egyetembegyömöszölésére is.

Mindezekből levonható az a világos következtetés, hogy itt nem a közoktatás hibáiról van szó, hanem arról, hogy a közoktatást szándékosan és remek hatásfokkal használják a társadalmi mobilitás blokkolásának egyik legfontosabb eszközéül.

Xilit 2016.08.07. 11:54:24

Ha tanítás, akkor a Holt költők társaságából a Robin Williams által megformált tanár mintája - hogy hosszú lére ne eresszem magam. :)

ZorróAszter 2016.08.07. 15:39:28

Kedves Nyírfa!

Nem teljesen. Mert az ugye egy poroszos-magolós elitiskolába betévedő liberális tanárról szól.

Azonban ez a kettő ugyanannak az éremnek a két oldala: a társadalmi mobilitás blokkolása.

Érdekes, hogy mennyire félreért mindenki. Szerintem ez is az oktatásunk hozadéka mint mondám :o)

Én annak az oktatásnak a pártján vagyok, ami a gyerekekhez egyenlően viszonyul, és nem az elit hülyécskébb gyerekeinek patronálására és a többiek kizárására fekteti a legnagyobb energiát.

Ezen belül pedig a gyerekek végigvezetését folytatná az emberiség történelmén, és ennek keretében összefüggéseiben tárgyalná az eseményeket, beleértve például a geometriát és például a fizikát is.

Tehát például nem magolással verné a gyerekek fejébe a trigonometriát hülye mondvacsinált álfeladatokkal, hanem például a konkrét, annak idején az emberiség előtt álló feladatok megoldásaként. Például erre mondtam, hogy hogyan számolta ki Erathosztenész megdöbbentően pontosan a Föld méretét. Vagy más görögök a Nap távolságát, és például ők hol követték el a hibát hogy a huszadát hozták ki a valós értéknek.

Szóval amit én mondok, az gyökeresen más és már a kisiskolás kortól.

Nemcsak pusztán szimpatikus emberek liberális elvekkel, hanem gyökeresen más..

Xilit 2016.08.07. 17:59:46

Szerintem ugyanaz a felállásunk és a kiindulópontunk, de erről nem tudok röviden írni. Úgyhogy, előbb bevasalok. :)

ZorróAszter 2016.08.21. 00:31:58

Jé! Ezt találtam most tök véletlenül az Origón:

Kovács András: Évi ötmillió nélkül ide be sem teheti a lábát, 2014.09.01. 13:07
www.origo.hu/itthon/20140829-evi-otmillio-nelkul-ide-be-se-teheti-a-labat.html

Kár, hogy nem korábban.
süti beállítások módosítása